Deel dit artikel
-

YouTube investeert weer in zijn topproducenten

YouTube gaat de beste videomakers op zijn site weer betalen om meer producties te maken. Voor een deel van hen zullen ook in Europa marketing- en reclamecampagnes worden gehouden.

Veel details geeft YouTube niet, maar het plan is duidelijk: meer investeren in de beste producenten op de videosite. Dat moet het profiel van de alternatieve televisie annex videotheek weer een stukje verder opschroeven.

In 2011 besloot Google al om in honderd populaire videokanalen geld te investeren. Dat geld werd gebruikt om de producties van deze onafhankelijke producenten te verbeteren. Met de investering konden ze zaken als licht, scripts, geluid en natuurlijk video verbeteren. Resultaat: 86 procent van hen behoort tot de top 1 procent meest bekeken kanalen.

Deze kanalen hebben, zo legt YouTube uit, niet enkel veel views maar bovendien daadwerkelijk fans. Dat dat niet helemaal is gelogen, blijkt wel uit het feit dat meer dan tienduizend jongelui in juni naar New York City kwamen om hun YouTube- en Vine-idolen te kunnen zien op Digifest. Tegen betaling.

Voor het initiële investeringsprogramma voor YouTubesterren trok Google honderd miljoen dollar uit. Het is niet bekend hoe groot de geldzak nu is. Wel is duidelijk dat een deel van de videosterren zal worden gepromoot als waren zij heuse televisie- of filmsterren. Voor een aantal ‘internethelden’ zullen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Brazilië marketingcampagnes worden gehouden om nog meer verkeer naar hun kanalen te lokken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond