Deel dit artikel
-

YouTube kaapt kijkers komende Super Bowl

YouTube doet er alles aan om tv-kijkers tijdens de Super Bowl-reclameblokken naar zijn site te lokken om daar een eigen programma te vertonen.

Halverwege de Super Bowl, op 1 februari aanstaande, zal YouTube een live stream uitzenden met eigen programmering. Het thema: Hoe maak je een goede reclame voor tijdens de Super Bowl.

Het verschil met de echte commercials is dat die van YouTube parodieën zijn. Die clips zijn gemaakt in YouTubes eigen filmstudio in Los Angeles in samenwerking met producent Collective Digital Studio. De acteurs in de clips zijn twee dozijn van Amerika’s bekendere vloggers, samen goed voor zo’n zestig miljoen abonnees.

Op YouTube AdBlitz, het kanaal waar de uitzending plaatsvindt, staan nu ook al de commercials die de grote merken op televisie zullen uitzenden tijdens de Super Bowl. Die staan er nu al, dus kijkers van het sportevenement hoeven die – als ze willen – niet te missen.

De parodieën trekken kenmerken die een commercial ‘goed’ maken in het belachelijke.

En passant leert Google hoe het kijkers van televisie kan weglokken naar internet en hoe deze groep zich vervolgens gedraagt. Er wordt gekeken hoeveel mensen via welke drager wanneer oversschakelen van televisie, hoe lang ze blijven kijken, wat de afhaakmomenten zijn en welke interacties er plaatsvinden.

Too cool for television

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

De ‘advertentieverkoper’ is in het dagelijks leven Harley Morenstein van YouTube-kanaal Epic Meal Time, goed voor zeven miljoen abonnees en 800 miljoen views.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond