Deel dit artikel
-

YouTube mogelijk onder toezicht Mediawet

YouTube komt in Nederland mogelijk onder toezicht van het Commissariaat van de Media. Dat gebeurt wanneer het zijn videodiensten in de toekomst meer op tv-kijkers oriënteert.

Of en wanneer dat gebeurt, staat nog niet vast. Maar Rutger Fortuin van het Commissariaat schetste gisteren tijdens een Immovatorbijeenkomst dat dat niet is uitgesloten.

YouTube bereidt een nieuwe dienst voor onder de naam Channels. Het bedrijf maakt daarbij een selectie uit het totale aanbod op zijn site en brengt dat onder in onderwerpspecifieke kanalen. Die kanalen komen beschikbaar op het web en televisie, maar dat maakt voor de Mediawet niet uit.

De focus kanalen stelt de Googledochter in staat om themakanalen te creëren. Dat maakt het aanbod overzichtelijker voor de kijker en stelt adverteerders in staat gerichter reclameruimte in te kopen.

Die redactionele voorselectie is, samen met een aantal andere factoren, een van de omstandigheden waarbij een massamediaal kanaal onder het toezicht van het Commissariaat van de Media komt. Dat gaat meer in het bijzonder om de nieuwe regels voor on demand media. Die regels gelden sinds 1 november 2011 om de overheid ook grip te geven op de nieuwe media.

De toezichtskosten, te betalen door YouTube, zullen rond de tweehonderd euro bedragen. Dat bedrag staat volgens Fortuin nog niet vast.

Het toezicht zal in de praktijk niet veel verschil maken voor YouTube. “Ze zouden onder het lichtste regime komen te vallen en enkel aan een aantal basisregels moeten voldoen.” Zo moet het verschil tussen redactie en commercie in video’s duidelijk zijn, is gruwelijk geweld niet toegestaan en geldt er een aantal regels met betrekking tot producties richting jongeren.

Fortuin nam in Hilversum tijdens de innovatiebijeenkomst ook het podium om het publiek, overwegend vertegenwoordigers van de papieren en digitale media, te wijzen op de mogelijkheden voor commerciële media om met publieke omroepen samen te werken. Zolang de samenwerking wederzijdse bijdragen oplevert en door kunst- of journalistieke bedrijven wordt bedreven met omroepen dan zijn dat soort partnerschappen mogelijk. Concreet voorbeelden zijn die tussen het FD met Nieuwsuur en het Catharijnemuseum in Utrecht met de IKON.

Foto: Katharina (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond