Zakelijk prikbord Yammer breidt uit

Het zakelijk sociaal netwerk Yammer gaat flink uitbreiden. Nieuw is een koppeling met bedrijfssoftware als Salesforce.com, SAP en Microsoft SharePoint.

De gegevens van deze en andere zakelijke software kunnen voortaan binnen Yammer worden doorzocht en alle activiteiten uit deze programma’s kunnen worden weergegeven in een een ticker. Het idee van Universal Search is dat men op een plek toegang heeft tot alle bedrijfsdata.

Yammer is een soort prikbord, net als Facebook, waarbij werknemers van verkoop, marketing en productie met elkaar en met het bedrijf als geheel communiceren. De basisfuncties zijn gratis te gebruiken, maar alleen voor bedrijven met een eigen e-maildomein. Premium versies (vanaf 5 dollar per maand) bieden meer mogelijkheden.

Yammer telt op dit moment 5 miljoen gebruikers, maar streeft naar 8 tot 10 miljoen gebruikers eind dit jaar.

De integratie met SAP ERP Central Component maakt het mogelijk dat updates uit SAP’s software verschijnen als activiteiten in Yammer’s Ticker. Klanten van SAP die de Yammer SAP Connector hebben geïnstalleerd, zien updates van alle componenten, waaronder HR, ERP en CRM.

Yammer heeft ook een nieuw Analytics Dashboard ontworpen zodat klanten makkelijk inzicht kunnen krijgen in deelnemende personen, gesprekken en activiteiten in hun Yammer-netwerken. Deze statistieken bestaan uit het aantal betrokken leden, berichten, best presterende groepen en een uiteenzetting van hoe gebruikers inloggen op deze netwerken (website, desktop of mobiele applicatie).

Yammer heeft in februari 85 miljoen dollar opgehaald in een vijfde financieringsronde. Men heeft aanzienlijk geïnvesteerd in de naamsbekendheid door de lancering van een eerste advertentiecampagne in maart, in print en online advertenties.

3 Reacties

“Yammer is een soort prikbord, net als Facebook, waarbij werknemers van verkoop, marketing en productie met elkaar en met het bedrijf als geheel communiceren.”

Jan, met deze omschrijving doe je Yammer iets te kort volgens mij.

Yammer is een ‘corporate social network’, een kruising tussen LinkedIn en Twitter dat vooral voor interne doeleinde wordt ingezet. Het heeft niets van een online prikbord zoals Pinterest dat is. Binnen Yammer kunnen collega’s elkaar vinden op kennis en inhoud, werken teams samen en kan informatie worden gedeeld. In de betaalde subscriptions kan dat ook in besloten groepen met externe partijen, bv. klanten. Yammer is dus zeker niet alleen voor medewerkers van verkoop, marketing of productie.

Nadelen? De gratis versie kent beperkte functionaliteiten. Je wilt dus snel upgraden, maar in grote organisaties lopen de kosten snel op. De tijd van grote kortingen bij Yammer is voorbij. Sales vindt ook plaats vanuit een zekere arrogantie: je moet bijna op je knieën voordat je een eerste serieuze prijsindicatie krijgt. Gelukkig zijn er voldoende alternatieven, waaronder bv Jive of SocialCast.

Ter info: de organisatie van Emerce maakt sinds (zeer) kort zelf gebruik van Yammer, en qua gebruik is vooral de wall paper zoals bij Facebook belangrijk. Met Twitter heeft het m.i. nauwelijks te maken. LinkedIn ook niet echt. Er kan overigens nog een hoop worden verbeterd en vooral de mobiele apps zijn rommelig en onoverzichtelijk.

Leuk te horen dat jullie Yammer zo gebruiken. Met ‘Twitter’ bedoel ik de mogelijkheid van deelnemers om korte berichten te plaatsen, voorzien van linkjes naar info (en al dan niet in speciale groepen, maar dat is wel weer erg Fb of G+). Met LinkedIn doel ik op de mogelijkheid om uitgebreid weer te geven wat je ervaring en kennis is. Met de zoekfunctie van Yammer kunnen collega’s in andere afdelingen, divisies of landen je vervolgens eenvoudig vinden. Realiseer me dat deze functies allemaal in meer of mindere mate in Facebook of ook Google+ zitten ;) Vind het zelf vooral een eenvoudige manier om als organisatie intern snel ervaring op te doen met de toepassing van social tools, ook in de context van Het Nieuwe Werken. Via een API is een integratie met een intranet bovendien redelijk snel te maken.

Reactie plaatsen