Deel dit artikel
-

Zakelijke handel op Marktplaats duurder

Marktplaats introduceert vandaag een nieuwe prijssysteem. Met de nieuwe structuur wil het bedrijf handel tussen consumenten goedkoper maken en zakelijke transacties juist duurder. Het bedrijf schaft de '200 euro grens' af. Voor alle producten die 200 euro of meer waard zijn, werd voorheen een vergoeding van zes euro gevraagd.

Volgens directeur Oscar Diele van Marktplaats.nl is de nieuwe prijsstructuur makkelijker en duidelijker voor consumenten. "Er hoeven nu geen discussies meer gevoerd te worden of een product nu wél of niet meer dan 200 euro waard is." Marktplaats wil met de prijsverandering zich meer gaan richten op de zakelijke gebruikers, vertelt Diele aan Emerce. "We krijgen steeds meer zakelijke adverteerders. Denk bijvoorbeeld aan autodealers of uitzendbureaus die advertenties bij ons plaatsen." 

Het merendeel van de handel tussen consumenten, zoals kleding, elektronica en computers, is door de nieuwe prijsstructuur voortaan gratis. Voor producten met een hoge waarde, zoals auto’s, motoren en vakanties, geldt vanaf vandaag een advertentietarief van zes euro, ongeacht het verkoopbedrag. Voor categorieën producten die vooral zakelijke adverteerders aantrekken, namelijk koopwoningen, banen en diensten, is het advertentietarief verhoogd naar 25 euro; ook weer ongeacht het transactiebedrag.

Marktplaats komt met de koerswijziging, dus het opschuiven naar de zakelijke markt, niet in het vaarwater van eBay, benadrukt Diele. "Er is een duidelijk verschil. Marktplaats is vooral interessant voor lokale adverteerders, voor mensen die een product lokaal of regionaal willen verkopen. EBay is geschikter voor verkoop van grote hoeveelheden goederen in een wijdere omgeving."

Deel dit bericht

5 Reacties

Richard Stoffer

Dit was wel het laatste wat wij hadden verwacht. Dienst.NL is uiteraard blij met deze verandering. In ieder geval zal het aantal particulier aangeboden advertenties zeker met 75% afnemen. (Afgezien van de gratis/6 euro advertentiegroepen.) Zakelijk gezien is 25 euro wel te overbruggen, maar de zakelijke concurrentie van Marktplaats krijgt hiermee wel een voetje tussen de deur.

Henk Jan de Ruiter

Hiermee zal marktplaats zichzelf uit de markt prijzen…Met deze actie zal men veel marktaandeel verliezen. Dit zal (uit)eindelijk de concurrentiepositie van de vele (nu nog) kleinere advertentie-portals, zoals sneup.nl verstevigen.

Stephan van Heusden

Het lijkt mij een reele stap van Marktplaats en hoop dat daarmee opdringerige commerciele aanbieders wat afgeremd worden in het plaatsen van alsmaar dezelfde advertenties. Marktplaats moet goed kijken naar zijn functie. Die was ooit zoiets als de mogelijkheid bieden je zolder op te ruimen en er nog wat aan over te houden. Die functie verwatert nogal.

tijdzalhetleren

waarom gebruiken mensen toch altijd berichten van een ander om zichzelf zoveel mogelijk aan te prijzen…… De tijd zal het leren he….

Martin Bongers

Marktplaats is regelmatig in het nieuws. Soms gaat het over productinnovaties (zoals nu), maar vaker betreft het nieuws dat Marktplaats in het zonnetje zet als broedplaats van een zootje ongeregeld.Hoe dan ook, het is allemaal rumour around the brand.Sinds de overname door Ebay neemt de frequentie van dit 'nieuws' toe.Toeval? Ik denk het niet. Marktplaats zal mede door de overname zijn 'roots' steeds meer loslaten en op eBay zelf gaan lijken.Inderdaad schept dat kansen voor anderen. Niet voor de kleintjes die in deze reacties genoemd worden, maar wel voor een toekomstige Nieuwe Marktplaats. Vroeg of laat zal er een partij opstaan die het publiek weer (opnieuw) aanspreekt met het oorspronkelijke concept, mede omdat voor de huidige Marktplaats intussen de wet van de remmende voorsprong is gaan werken. Anders gezegd: Marktplaats, ooit een rebel en nu marktleider, overkomt vroeg of laat hetzelfde wat zij de marktleider van toen aandeed.Enige remedie: zelf je eigen concurent worden. Financier start ups in dit segment.Martin Bongers

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond