Deel dit artikel
-

Zalando zet rem op reclamebestedingen

Voor het tweede jaar achter elkaar geeft Zalando tientallen procenten minder uit aan reclame op zijn grootste markt, Duitsland. Dat gaat niet ten koste van de verkoopcijfers.

In 2013 gaf het op zijn thuismarkt zo’n zestig miljoen euro uit aan reclame bij off- en online media. Dat was toen 45 procent minder dan in 2012. In het eerste halfjaar van 2014 werd voor zo’n 23 miljoen euro aan mediaruimte ingekocht, een kwart minder dan het jaar ervoor.

Ondanks de dalende reclameuitgaven wil Zalando niets weten van ‘bezuinigingen’. Tegenover vakuitgave Horizont.net zegt het dat de omzet en inkomsten zich nog steeds positief ontwikkelen.

Het ziet ernaar uit dat Zalando zich een dermate vaste positie heeft verworven op zijn thuismarkt dat een deel van de bezoekers vanzelf al naar de modewinkel gaat.

Anders dan in Duitsland zijn de reclamebudgetten in de omringende landen wel omhoog gegaan in 2013 en 2014. Getallen kunnen Horizont en diens onderzoekspartner Nielsen niet geven, maar de woordvoerder bevestigt de hogere uitgaven in bijvoorbeeld Nederland wel.

In zijn thuismarkt ligt Zalando qua volwassenheid voor op de andere landen waarin het actief is. In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werden bijvoorbeeld vorig jaar al operationele winsten geboekt. Het bedrijf als geheel verwacht het nu lopende jaar met kleine zwarte cijfers te kunnen afsluiten.

Foto: Paul Stocker (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond