Deel dit artikel
-

‘Zelfregulering noodzakelijk voor technologische vooruitgang’

De nieuwe Europese privacywet geeft bedrijven te weinig handvatten bij de implementatie van nieuwe technologieën. Dat zegt Diana Janssen, directeur van brancheorganisatie voor data-driven marketing DDMA en voorzitter van de Europese FEDMA. Zij spreekt vandaag in Brussel op de Dag van de Privacy over de noodzaak tot zelfregulering voor het bedrijfsleven. ‘Als Brussel technologische vooruitgang belangrijk vindt, moet zij zelfregulering omarmen en stimuleren.’

De nieuwe Europese privacywet wordt in principe positief ontvangen door brancheorganisatie DDMA. Het akkoord moet vanaf 2018 gaan zorgen voor een gelijk speelveld en minder bureaucreatie, met een betere concurrentiepositie voor Nederlandse bedrijven als resultaat, aldus Janssen. ‘Maar de technologische ontwikkelingen gaan op dit moment zo snel – op het World Economic Forum werd over niets anders gesproken – dat is simpelweg niet bij te houden door wetgeving.’

Als gevolg van de technologische ontwikkelingen verandert het gedrag van consumenten. Bedrijven willen daarin mee. Iedere zichzelf respecterende organisatie zet volgens haar de stap naar een datastrategie. Dat heeft een ‘enorme impact’ op businessmodellen en consumentenvertrouwen. AirBnB heeft geen gebouwen en Uber geen auto’s, maar ze hebben wel data. Slimme sensoren en zelfrijdende auto’s kennen elk hun eigen privacy-issues. ‘Als straks alles verbonden is met het internet en er overal data is, wat zijn dan de gevolgen voor de bescherming van persoonsgegevens?’

Die onduidelijkheid is een rem op innovatie, aldus Janssen. Bedrijven willen weten hoe zij de consumenten mogen bereiken. Bij elk technologische stap vragen bedrijven zich nu af wat wel en niet mag. Onzekerheid is een barrière voor vooruitgang en privacy compliance. ‘Zelfregulering en gedragscodes zoals we die nu al hebben voor e-mail en sociale media bieden wel duidelijkheid en beleidsmakers zouden dergelijke initiatieven veel meer moeten omarmen. Nederland moet hier een voortrekkersrol vervullen, als voorzitter van de EU, als polderaar en als land dat innovatie én privacy hoog in het vaandel heeft staan.’

De DDMA-directeur erkent dat datagebruik soms weerstand oproept en geeft aan dat bedrijven niet alleen naar Brussel moeten kijken. Uit een peiling van DDMA onder ruim 100 marketeers blijkt dat privacy inmiddels bij driekwart van de bedrijven een belangrijk thema is.

Om verantwoord gebruik van data te stimuleren, is het van belang dat er meer inzicht is in hoe consumenten zelf tegenover het gebruik van persoonsgegevens staan. Daarom is brancheorganisatie DDMA op dit moment bezig met een groot onderzoek naar de beleving van privacy door consumenten. De resultaten van dit onderzoek worden naar verwachting in maart 2016 gepubliceerd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond