Deel dit artikel
-

Zenderduiding door technologie volledig achterhaald

De omstreden naamswijziging voor alle publieke zenders kreeg al veel kritiek, maar nu gaan televisiefabrikanten het tv-zenders ook nog lastig maken. Met name Samsung gaat het televisiescherm helemaal overnemen.

Deze week kwam naar buiten dat het bestuursorgaan van de publieke omroepen al maanden werkt aan plannen voor een rigoreuze naamswijziging. De drie publieke televisiezenders worden, tot afgrijzen van sommige omroepen, voortaan aangeduid als NPO. De publieke omroep zou zo beter voorbereid zijn op online toekomst en zijn alle kanalen zouden beter vindbaar zijn.

Niets is minder waar. Als het bestuursorgaan deze week op het Media Park in Hilversum een bezoek had gebracht aan de voorjaarsshow van Samsung, hadden ze zich de moeite kunnen besparen.

In de jongste generatie Smart TV’s van het Zuid-Koreaanse bedrijf doen zenders er niet meer toe. Nederland 1 of straks NPO1 staat niet meer als voorkeurszender ingesteld. Het gaat om programma’s. Een nieuwe innovatie genaamd S-recommendation leert de voorkeuren (op basis van genres) van de kijker en stelt op basis daarvan een lijst van mogelijk interessante programma’s samen, ongeacht via welke zender die worden doorgegeven. De tv zet afleveringen van GTST of voetbalwedstrijden ‘klaar’ als blijkt dat daar veel naar gekeken is.

Behalve programma’s worden ook  aanbevelingen gedaan voor live-uitzendingen, on-demand films en series, apps, sociale media en eigen video’s. Kijkers zullen minder letten op de aanbieder, en zich concentreren op de inhoud.

Samsung lijkt ook afscheid te willen nemen van de typische app schermen die televisies van de concurrentie kenmerken. Het overzicht is er nog wel, net als een klassieke EPG, maar er is veel meer gerangschikt op functionaliteit. Zo heeft Samsung een apart scherm met eigen sociale media oplossingen. Op basis van gezichtsherkenning kan een voorkeursindeling worden gemaakt.

Samsung Smart TV’s bieden via apps nog steeds toegang tot films (Movie MAX, Pathé Thuis, Ximon), sport (Eredivisie Live, NOS Sport, NU Sport), Programma Gemist (publieke omroepen, RTL, SBS6/NET5/Veronica) en muziek (Spotify, Deezer, vTuner), maar ook films worden op een nieuwe manier gepresenteerd: ze worden gerangschikt naar titel en naar prijs. De kijker ziet dus meteen bij welke aanbieder de film het goedkoopst is.

Oudere tv-modellen (althans die uit 2012) kunnen ook over deze mogelijkheden beschikken door koppeling van een apart verkrijgbare Smart Evolution Kit die achterop de televisie wordt geklikt.

Deel dit bericht

8 Reacties

Albert Treur

Beste Jan, wel leuk allemaal maar voor dergelijke technologie heb je metadata nodig. En de eigenaar van metadata is…. je zal het dus met de omroepen moeten doen. Misschien moet je dit artikeltje uit 2009 van mijn hand er nog maar een keer op na lezen… http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090924_internettelevisie_wordt_volwassen

peter

Is metadata de enige oplossing om programma’s te herstructureren? Hoe werkt de EPG van mijn digitale ontvanger dan? Er zijn toch tijden bekend welke uitzending wanneer plaatsvindt? En hoe zit het met die nummers waarmee video recorders in de oudheid wisten wanneer een programma startte en eindigde? Volgens mij zijn er legio mogelijkheden die samsung kan gebruiken om programma’s te herkennen en rangschikken. Ik zou het in ieder geval toejuichen want dat gezap door 100-en zenders op mijn digitale ontvanger is eigenlijk ook niet meer van deze tijd

Albert Treur

Peter, dat is niet het punt, je zult dit soort zaken MET de eigenaar van de metadata moeten doen, omroepen begrijpen heel goed welke kant ze op moeten maar dit is nu nog te bedreigend. Bovendien gaat ook dit nog om een klein stukje markt. Connected TVs zijn úberhaupt minder populair in gebruik als gedacht. #keulenenakendingetje

Jan Libbenga

De EPG komt nog steeds van het signaal van de kabel, metadata is gewoon beschikbaar, het draait alleen minder om zenders.

Albert Treur

Jan die metadata voor onder meer EPG mag gebruikt worden met toestemming van de omroep. Het ‘minder om de zender draaien’ is dus een series issue waar je wel erg makkelijk aan voorbij gaat. Check ook discussie’s over HBB en cloudrecorders… Die slag is nog niet geslagen. Techniek moet alle partijen dienen.

SmartTVNieuws

Moet de discussie over metadata niet breder? Want waar komt de metadata van bijvoorbeeld de serie van The A-Team vandaan? Die is in NL al zeker door 3 omroepen uitgezonden. En internationaal door ontelbare zenders. Voorts valt er natuurlijk ook via IMDB, Wikipedia en diverse social platforms veel metadata te destilleren. Is het koppelen van die metadata aan omroepen niet teveel gedacht vanuit die huidige situatie?

SmartTVNieuws

Wat EPG’s betreft, dat zijn toch steeds vaker apps op een tablet of telefoon die je gebruikt om content te ontdekken en deze vervolgens op je televisie af te spelen?

Jan Libbenga

Ter verduidelijking: Samsung doet niets geks met het beeld of het signaal zoals dat wordt aangeleverd, EPG info is via Ziggo, KPN of UPC gewoon vrij beschikbaar, als je wilt kun je ouderwets van zender naar zender zappen, maar als je de tv start zie je geen zender meer, maar een overzicht van aanbevolen programma’s.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond