Deel dit artikel
-

Ziggo groeit dankzij VOD en zakelijke klanten

Kabelaar Ziggo presteert nog steeds goed. De omzet steeg in het vierde kwartaal 1,4 procent naar 383 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 70,4 miljoen vergeleken met slechts 10,9 miljoen in 2011. Het kwartaalresultaat bleef wel onder de verwachting van analisten.

Ziggo lijkt vooral te profiteren (pdf) van VOD-diensten, maar er waren ook 3700 meer zakelijke klanten. Het totale aantal zakelijke gebruikers bedraagt nu 36.900.

Het aantal alles-in-een pakketten in het vierde kwartaal steeg dankzij vernieuwde marketinginspanningen 1,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal en 10,6 procent vergeleken met een jaar geleden. Er kwamen 21.000 nieuwe internetklanten bij. Het aantal tv-abonnees bleef stabiel.

Over heel 2012 boekte Ziggo vier procent meer omzet met een totaal van 1,5 miljard euro. De aangepaste ebitda over 2012 was 880,4 miljoen euro, een stijging van 5,5 procent.

Meest opvallend is de sterke terugname in bellen van negen procent. Abonnees kiezen wel voor digitale telefonie als onderdeel van het alles-in-een-pakket, maar toch vooral om bereikbaar te zijn. Het bedrijf zegt de invloed van gratis belalternatieven zoals Skype nu echt te merken.

Voor heel 2013 houdt topman Bernard Dijkhuizen rekening met een verbeterd bedrijfsresultaat van tussen 2,5 en 3,5 procent. De investeringen gaan in 2013 omhoog naar 320 tot 330 miljoen euro, met name vanwege de verwachte concurrentie met KPN.

Ziggo heeft nog steeds schulden, zij het minder dan in 2011: 2,93 miljard euro.

In 2013 en 2014 wil Ziggo nieuwe modems uitrollen waarmee WiFi-capaciteit gedeeld kan worden. Op dit moment lopen er verschillende proeven. Gebruikers kunnen daarmee makkelijk bij andere Ziggo-gebruikers inloggen en zo op verschillende plekken in het land gratis gebruikmaken van draadloos internet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond