Deel dit artikel
-

Zoomin: ‘We gaan weer tv maken’

Zoomin gaat lineaire televisie maken. Het online videoplatform wil zijn omzet verhogen, en dat kun je het beste doen met ouderwetse tv. “Nog altijd gaat een groot deel van het adverteerdersgeld naar lineaire tv”, aldus CEO Jan Riemens gisteren op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum.

Riemens stak zijn frustratie over verdienen op de online markt niet onder stoelen en banken. Daarom moet het roer om. Rond zijn videosterren worden tv-formaten ontwikkeld.

Riemens denkt sowieso dat de online videowereld op zijn grondvesten schudt. “Grote Chinese partijen gaan kleine speeltuintjes als YouTube onder druk zetten. Om te overleven moet je zorgen dat je de volledige productieketen beheert.”

Talpa zoekt de uitbreiding juist in online formules, vertelde CEO Pim Schmitz. Het verkocht Utopia onder een andere naam aan de Chinese Tencent en onderhandelt met Amazon en Netflix. “Je hebt het dan over andersoortige content dan voor tv. “Maar klassieke tv blijft financieel aantrekkelijk, zegt Schmitz. “Natuurlijk zie ook ik veranderend kijkgedrag bij mijn kinderen, maar ik maak me geen al te grote zorgen: ze kijken iedere vrijdag gewoon nog op tv naar The Voice.”

Bert Habets (RTL Nederland) ziet de laatste jaren een ‘harde daling van de lineaire kijker’. De kijktijd loopt terug. Nederland loopt in Europa met die trend wel voorop, “Maar ik verwacht dat het beeld straks overal hetzelfde is.” En dus moet RTL ‘doorzetten op digitale initiatieven’. En zal de televisie steeds meer als aanjager dienen voor series die alleen exclusief  online te zien zijn. Videoplatform RTL XL trekt op sommige avonden al miljoenen kijkers.

Ook TMG gaat fors investeren in online formules. CEO Geert-Jan van der Snoek vertelde dat men deze zomer gaat experimenteren met een sportkanaal en daarna met online nieuws. “De versnelling van woord naar beeld gaat harder dan verwacht.” Van der Snoek denkt dat het TMG publiek wel degelijk naar dit soort kanalen gaat kijken. “Maandelijks trekken we met Dumpert 5,8 miljoen kijkers.”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond