Zoover.nl met vakantierecensies op interactieve tv

zon zee strand
Pagina tools
NIEUWS - 08 augustus 2007 00:00

Zoover.nl, een Nederlandse site met meer dan 300.000 vakantiebeoordelingen, zoekt toenadering tot digitale televisie. Dit najaar komt Zoover met een toepassing die zijn database ontsluitbaar maakt voor alle aanbieders van digitale televisie.

Het Nijmeegse Zoover brengt de vervlechting van internet en televisie een stap dichter. Momenteel legt IT-bedrijf Avinity de laatste hand aan een volgende innovatie voor de recensiesite. Marketingmanager Bruno van de Laar: "We hebben een toepassing voor digitale televisie in ontwikkeling. Die technologie is platformonafhankelijk. Het kan voor alle decoders gebruikt worden."

Tv-aanbieders als UPC, Tele2 en KPN zouden de recensiedatabase van Zoover aan hun interactieve tv-kanalen kunnen koppelen. Contracten met deze operators zijn er nog niet.

Het gaat hierbij in het bijzonder om de Zoover Zoeker, een onlangs gelanceerde zoekdienst. Vakantiegangers kunnen op basis van de gewenste vakantielocatie inzoomen op de beste vakantieaccommodatie. Dat doen ze door verschillende variabelen op te geven waar de ideale reisbestemming aan zou moeten voldoen. Hoe scherper de eisen, hoe kleiner het aanbod wordt. Voorbeelden van variabelen zijn: kindvriendelijkheid, cultuur, ligging en type bestemming.

Tv-kijkers kunnen met de hele familie achter de digitale beeldbuis recensies lezen, foto’s en video’s bekijken en reizen boeken. De nieuwe tv-zender LibertyTV streeft een deels vergelijkbaar model na. De werkwijze van deze bedrijven is echter niet te vergelijken.

2,5 miljoen unieke bezoeken

De basis van Zoovers functioneren is de wens van Nederlanders om hun vakantie-ervaringen met derden te delen. Iedereen kan na afloop van zijn vakantie gratis een recensie geven van de accommodatie waar hij geweest is. Daaronder vallen niet enkel campings, maar ook hotels, vakantieparken en bijvoorbeeld cruiseschepen.

Gebruikers van de site geven niet enkel een geschreven recensie, maar ook een cijfer voor zaken als kindvriendelijkheid, cultuur en de ligging. De optelsom van die variabelen geven een algemeen representatief beeld van veel reisbestemmingen.

De site bevat inmiddels recensies van 80.000 vakantieaccommodaties en 12.000 -bestemmingen. Net als bij productvergelijkers Kieskeurig.nl en Vergelijk.nl laten ook steeds meer vakantiegangers zich leiden door de ervaringen van anderen. Dat dat geen loze stelling is, blijkt wel uit de bezoekcijfers van Zoover.nl. Marketingmanager Van de Laar: "Juli was dit jaar echt de piekperiode. Toen verwerkten we 2,5 miljoen unieke bezoeken."

Sinds een jaar kunnen vakantiegangers ook hun digitale foto’s naar Zoover.nl opsturen, om anderen een indruk te geven van de vakantieomgeving. "Afgelopen jaar ontvingen we duizenden foto’s", zegt Van de Laar. "Met Delta Solutions bouwen we nu ook een videoplatform. Steeds meer mensen hebben behalve een foto- ook een videocamera bij zich op vakantie. Die beelden kan men binnenkort ook naar ons uploaden."

"Gratis voor reisbureaus"

Zoover.nl ontwikkelde zich afgelopen jaren van een een kale recensiesite tot een goed geoliede machine die doorlopend verzekerd is van nieuwe aanwas van recensies. De marketingmanager: "We bieden touroperators de mogelijkheid onze cijfers en beoordelingen op hun eigen site zetten.” D-Reizen is een van de partijen met wie Zoover zo’n afspraak heeft. Daarnaast heeft Zoover vorige week een speciale module voor reisbureaus vrijgegeven.

Reisbureaus mogen gratis, onder white label, gebruik maken van Zoover. Met deze module kunnen ze ook enquêtes per e-mail versturen naar hun klanten na afloop van de vakantie. Het reisbureau kan daarmee algemene bevindingen peilen, maar moet zijn klanten ook vragen een Zoover-recensie achter te laten bij thuiskomst."

Het bedrijf kent twee grote bronnen van omzet. Het ene deel is de omzet uit advertenties op de site. Daarnaast ontvangt het bedrijf een vergoeding voor iedere keer dat een bezoeker uit een recensie doorklikt naar de website van een reisaanbieder. Die doorkliks leiden meestal direct naar relevante reserveringspagina’s. Details over de omzet en winst geeft Zoover niet. Van de Laar: "Maar het gaat heel goed.”

Het Nijmeegse bedrijf heeft 20 man in dienst.

Zoover is bezig zijn concept uit te rollen naar het buitenland. Onlangs opende het bedrijf sites in België en Duitsland. Een Engelse versie van de site is nog in de maak.

Bron foto: Tata aka T (CC)

Meer over:

E-business, Marketing media, Technologie, Zoover

Reacties op "Zoover.nl met vakantierecensies op interactieve tv"

Er is tot nu toe 1 reactie geplaatst. Reageer ook!

zoover is lekker bezig…volgens mij gaat vakantiereiswijzer zelfs beter dan zoover (ook onderdeel van zoover)…tenminste, dit was een tijdje geleden het geval

Reactie plaatsen

Whitepapers

Meer whitepapers