Deel dit artikel
-

Zorgen over korten bezoldiging PostNL pakketpunten

Retailers maken zich zorgen over de jongste plannen van PostNL om winkeliers met een pakketpunt fors minder te betalen. Die zal personeel moeten ontslaan of zelfs helemaal moeten stoppen als PostNL-punt. Vooral in kleinere gemeenten ontstaan dan problemen.

Om de Nederlandse consument te bedienen, onderhoudt PostNL meer dan 2500 postkantoren en pakketpunten. Die pakketpunten zijn essentieel voor webwinkels, niet alleen omdat consumenten pakketjes kunnen afhalen, maar ook om retouren te versturen.

PostNL heeft de laatste jaren vanwege de groei van online verkopen juist nieuwe pakketpunten geopend.

PostNL sluit voor zijn pakketpunten contracten af met winkeliers. Die krijgen een vergoeding voor de werkzaamheden die ze voor PostNL verrichten.

Met ingang van 1 juli wil het postbedrijf evenwel een verlaging van 25 tot 40 procent doorvoeren. Ruim 2500 winkeliers worden hierdoor getroffen. PostNL wijst er op dat de bonus wel hoger wordt. ‘Wij moeten marktconform zijn. De bonus kan de winkelier steunen in het ondernemen’, aldus een woordvoerster.

De vereniging van retailers met postale en bancaire dienstverlening heeft nu aan de bel getrokken. Door de  verlaging levert een winkelier al gauw tegen de 10.000 euro per jaar in. Terwijl het aantal pakketten en dus de werkzaamheden de komende jaren blijven toenemen. De vereniging vreest sluiting van pakketpunten.

Op korte termijn wordt een brief naar de directie van PostNL gestuurd. Daarin wordt gepleit voor – op zijn minst – een uitstel van de voorgenomen verlaging van de winkeliersvergoeding. Ook de Tweede Kamer zal over de handelswijze van het bedrijf worden geïnformeerd.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart

Is het geen idee om met een vast en variabel beloningsstructuur te werken. Winkeleliers die niet veel werkzaamheden verrichten verdienen zo ook minder. Ik ben zelf werkzaam bij een internetbedrijf en het lijkt mij dat het alleen maar drukker en drukker wordt in de webshopbranche.

Valli

Het klinkt heel lullig, maar elke bedrijf moet nieuwe bedrijfsonderdelen vinden als huidige onderdelen wegvallen. PostNL kan op zijn minste toestaan dat ze als een multifunctionele afhaalpunt gaan fungeren met een DHL, DPD of Kiala punt ernaast. Dat is momenteel nog niet toegestaan maar zou voor de consument(en) als voordeel worden ervaren.

Maurice

Deze afhaalpunten zijn net zoals de bezorgers gebudgetteerd op een omzet die PostNL in gedachten heeft. Kom je daarboven – Dan moet je inleveren. Meer pakketjes – daarvan mag alleen PostNL profiteren – Het zijn volgens hen namelijk HUN pakjes (NOT)

Eddy

Ik ben ondernemer en heb een post nl punt. Ik zou inderdaad graag ook een punt willen zijn van de andere zoals DPD, DHL en kiala. Nu verdienen we nagenoeg niets aan dip punt en ala het minder gaat worden zoals genoemd dan stop ik en wij zijn. Het laatste business Point in een stad van 120.000 inwoners. Weer een gezag van boven in de keten minder omzet, naar beneden trappen en korten. Verderop in Zoetermeer heb ik een fulfillment bedrijf en zie die internet pakketten steek groeien dus handel is er genoeg. Dus post nl haal je hemden uit de mouwen en ga ondernemen.

Henk

Ik heb ook een Postnl pakketpunt.
Mijn omzet is niet zo heel hoog woont in een klein dorp.
Momenteel zie je dat de marge’s echt erg minimaal zijn 0.20 cent op een pakje.
En dan gaat de klant ook nog pinnen = weg marge…
en daar nog weer 25 tot 40% op korten??

Voor mij is het duidelijk hoor .
Einde pakketpunt.
.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond