Deel dit artikel
-

Zweden trekt meeste techinvesteringen aan

Zweden biedt meer dan Abba en de Zweedse kok uit de Muppets. Mede door het succes van Spotify, Mojang en Wrapp trekt Zweden momenteel de meeste techinvesteringen aan. Volgens cijfers van European Private Equity and Venture Capital Association gaat het om een vijfde van al het risicokapitaal in de EU in de eerste drie kwartalen van 2012.

Grote successen uit het recente zijn open source-database MySQL dat in 2008 voor één miljard dollar aan Sun Microsystems werd verkocht en softwarebedrijf QlikTech, dat aan de Nasdaq is genoteerd in nu twee miljard dollar waard is. QlikTech is het  zelfs grootste Europese investeerderssucces uit de Europese geschiedenis met een rendement van vierhonderd miljoen dollar op een investering van slechts zeventien miljoen.

Meer recente klappers zijn gamebedrijven DICE (nu eigendom van Electronic Arts) en Mojang (bekend van Minecraft), internetmarketingbedrijf Tradedoubler, en niet te vergeten muziekdienst Spotify met ruim twintig miljoen gebruikers.

Net als Nederland is Zweden een goed testlab voor nieuwe diensten en technieken. Het aantal Facebookgebruikers is twee keer zo hoog als in Duitsland en er is overal breedband. Daardoor heeft in online waardebonnen gespecialiseerde Wrapp in Silicon Valley voet aan de grond weten te krijgen.

CEO Hjalmar Winbladh noemt als reden voor het Zweedse succes het BjornBorg-effect. De tennister inspireerde weer tal van jongere Zweedse spelers als Mats Wilander en Stefan Edberg.

Volgens Reuters zijn de volgende veelbelovende startups betaalbedrijven Klarna en iZettle. Die laatste maakt creditcardbetalingen mogelijk op een iPhone.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Zweden heeft de visie die in Nederland ontbreekt. Op zich had Nederland (en heeft het dat nog wel in zekere mate) een voorsprong op praktsiche online toepassingen zoals het wijdverbreide webshop-landschap. E-Commerce zou het speerpunt van onze nationale economie kunnen en moeten zijn. Maar nee, onze beleidmakers geloven meer in Nederland als financial centre, wat we met de nationalisatie van ABN en SNS inmiddels ook zijn geworden… Maar dit is een achterhaalde markt. De toekomst is online en juist op E-Commerce gebied zouden wij die broeikast van talent en innovatie kunnen zijn. Maar we geven deze voorsprong weer cadeau door als een witte ridder een veel te ver doorgeslagen cookie-wetgeving te introduceren. Jammer, want we zaten zo op het goede spoor. Het wordt tijd dat de bakens verzet worden en het licht volledig op groen te zetten voor de E-Commerce markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond