-

Amazon vooral een probleem voor fysieke winkels

Jeff Bezos laat er geen twijfel over bestaan, Amazon.com moet de grootste retailer ter wereld worden. Door een welhaast maniakale focus op klanten wil ze in iedere markt marktleider zijn. Leveranciers moeten diep gaan om via Amazon te mogen leveren, personeel moet hard en lang werken voor een relatief laag salaris. Alles gericht op lage kosten, lage prijzen en tevreden klanten. Zal het Amazon ook in Nederland lukken? Met de Kindle en een Nederlandse boekensite is de eerste babystap gezet.

Amazon.com was de eerste grote online retailer in Amerika en viel daarmee direct de grote bestaande fysieke retailers aan. Een echte ‘disruptor’, die het bestaande retailmodel veranderde. Vele nieuwe toepassingen komen uit de koker van Amazon, zoals de snelle levering, de Kindle met directe toegang tot internet, het one-click betalingssysteem, Prime voor een vast jaarlijks bedrag gratis thuislevering , de marktplaats voor andere aanbieders en andere aanvullende services.

Maar lang niet alle innovaties waren succesvol, de Fire Phone is een recent voorbeeld van een faliekante mislukking, maar ook de overname van kortingenaanbieder ‘living social’ was geen succes, evenals interactieve etalages voor 50+ klanten. En ook de internationale uitbreidingen na 2000 waren in de regel geen succes, waarover later meer.

First mover

Een ‘first mover’ heeft het voordeel de bestaande markt open te breken en de regels neer te zetten voor het nieuwe spel. Dit deed Amazon.com succesvol in Amerika door de bestaande retail aan te vallen. Dit deed ze ook in Engeland en Duitsland, waar ze ook al sinds eind jaren negentig actief is. Winkeliers hebben veel last van Amazon, maar de grote webshops juist niet. Door de grote focus op internet, het vertrouwen dat gecreëerd wordt door Amazon, ontwikkelen tientallen andere webwinkels zich ook erg succesvol. Webwinkels zijn ook blij met de rol die Amazon heeft, het vergroot de markt voor online verkopen en het verscherpt de concurrentie.

Retailers hebben het hier juist erg moeilijk mee, wat de ontwikkelingen in Amerika en Engeland aangetoond hebben. Ook in Nederland is een dergelijke ontwikkeling te verwachten. Bol.com speelt hier eenzelfde rol als Amazon in andere landen en krijgt nu een partner om de markt verder te ontwikkelen. Retailers krijgen het nog moeilijker om hier een antwoord op te vinden. Een antwoord op de service, het assortiment en de prijzen.

De marktplaats van Bol.com, die een platform biedt aan bestaande winkels, genereert nu – na amper drie jaar – al twintig procent van haar omzet. Bij Amazon – dat hier al tien jaar mee bezig is – ligt het aandeel al bij 40 procent, de rest van de omzet bestaan uit de levering van eigen ‘inkoop’. De webdienst en andere diensten zoals analyses zijn ook al goed voor een miljardenomzet.

Nederland

Maar Nederlandse webwinkels volgen de ontwikkelingen al jaren en passen steeds hun strategie aan bij de ervaringen van Amazon en de mogelijkheden van de Nederlandse markt. Bol.com is hier het leidende voorbeeld. De samenwerking met Albert Heijn biedt ook nog zoveel kansen voor een ‘shop in shop’ concept dat er binnen enkele weken een volledig retailnetwerk uit te rollen is als ondersteuning aan de internetpropositie. Ook wordt al verder geëxperimenteerd met ‘dezelfde dag levering’ (zowel door Bol.com als Coolblue), en andere nieuwe toepassingen zijn al ontwikkeld of in ontwikkeling. De Nederlandse webshopmarkt is naast Engeland een voorbeeld voor vele andere landen. Niet voor niets heeft Bol.com de Europese ecommerce award gewonnen in 2014.

Het gerucht ging al jaren dat Amazon ook in Nederland zou komen, misschien niet vanuit strategische overwegingen, maar wel vanuit praktische redenen. Levering van uit Engeland en Duitsland is eenvoudig en Nederland heeft een heel goed logistiek netwerk. Daarnaast is Nederland bekend om haar gunstige fiscale klimaat voor internationale bedrijven. Redenen genoeg uit praktische motieven, maar niet uit marktredenen. De bestaande aanbieders bieden op een andere wijze extra voordeel, zoals de ophaalpunten, de fysieke locaties die Bol.com heeft bij Albert Heijn, en Coolblue bij een vijftal winkels in Nederland.

Zelfde dag levering en misschien binnenkort wel 1 uur leveringen zijn diensten die Amazon ook wil maar nu nog niet eens in haar kernmarkten voor elkaar heeft gekregen. Een goed betalingssysteem met IDEAL, achteraf betalen, en goede bescherming van klanten door de wetgeving en thuiswinkelwaarborg zijn in Nederland heel normaal geworden. En lage prijzen zijn via de grote partijen of anders via de prijsvergelijkers heel makkelijk te vinden voor de Nederlandse consument.

Het is dus maar de vraag of Amazon uit consumentenoptiek veel toevoegt. Amazon zal daarom moeten vechten om een plaats te veroveren tussen de bestaande grote webwinkels – en de vraag is hoeveel bereidheid er bij managers en aandeelhouders is om flink te investeren in zo een overzichtelijk taalgebied. Maar elke extra aandacht voor online zal zeker ten koste gaan van de bestaande fysieke winkels. Hoe kunnen die hier nog tegenop? Klanten zullen nog meer prijzen gaan vergelijken tussen de diverse aanbieders, de webwinkels zullen zeker hun strategie aanpassen en meegaan met deze veranderingen. Met als voordeel dat de grote Nederlandse webshops al heel veel specifieke kennis van de Nederlandse klanten en de Nederlandse markt hebben. Dit kan zeker leiden tot een groeiende omzet voor deze aanbieders.

Fysieke winkels

Deze online aanbieders hebben allang de plannen klaar zoals veel snellere leveringen, een fysieke aanwezigheid bij Albert Heijn of ondersteunende winkels. Het zullen juist de fysieke winkels zijn die snel moeten veranderen, en de overheid die deze veranderingen moet stimuleren en faciliteren. Dit moet zeker niet door het verbieden van nieuwe centra die meer gefocust zijn op bereikbaarheid, entertainment, horeca en winkels zoals outletstores, maar wel door regulering waar deze het beste kunnen komen.

De overheid kan helpen door een visie te ontwikkelen op binnensteden waar veel plaats is voor cultuur, horeca en kleinere leuke winkels, niet door het heffen van parkeergelden, reguleren van openingstijden of het beperken van groenvoorziening en nieuwe licht- en geluidsstructuren. De overheid moet niet verbieden maar motiveren, winkeliers moeten ondernemers worden en bovenal er moet maar eens gekeken worden naar wat klanten willen. Niet het beschermen van het oude maar stimuleren van gewenst gedrag door klanten, of gewoon reageren op het gedrag van klanten ook als dit negatief is voor bestaande winkelkernen.

Conclusie

Amazon groeit nog steeds snel, maar de internationale groei valt erg tegen (in het afgelopen kwartaal slechts 13 procent internationaal, tegen 24 procent in de USA). De internationale omzet is 29 procent van de totale omzet van 74 miljard. Amazon heeft het veel moeilijker in landen waar internet al ontwikkeld is en waar al bestaande aanbieders zijn. Ook heeft Amazon nog een groot gevecht te leveren met Alibaba. Amazon was niet succesvol in China, maar de Chinezen hebben nu wel veel geld om Amazon in ontwikkelde landen, USA voorop, aan te vallen.

Sinds vorig jaar is Amazon nerveus vanwege deze strijd en probeert versneld nieuwe markten te vinden. Alleen deze markten hebben al bestaande online aanbieders, die het minstens zo goed doen als Amazon. Dus gaan ze achter de winsten van de fysieke retailers, een zelfde strategie als ze in Amerika gedaan hebben. Amazon zal het nog lastig krijgen in Nederland, internet zal een nieuw elan en boost krijgen. Het zijn juist de fysieke winkels en lokale overheid die zich echt zorgen moeten gaan maken.

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Thijs

Waarom moeten juist fysieke winkels zich zorgen maken? Ik zie geen argoment waarom er van de nederlandse markt nóg meer zal verschuiven naar online door de komst van Amazon. Wat voegt amazon toe aan de huidige NL online markt? Het wordt lastig om de Bol’s en Coolblues van deze wereld op service te overtreffen.
Ik denk dat ze juist omzet van die shops zullen gaan afsnoepen. Dit zal de prijzen alleen maar verder gaan drukken.
Wellich zorgt de concurrentie tussen Bol en Amazon voor lagere fees voor verkopers, deze zijn nu bij Bol aan de hoge kant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond