-

Eén app is geen app

Als Android-gebruiker heb ik me het laatste jaar vaak en flink geërgerd. Aan bedrijven die een app aankondigden. Een app voor op je mobiele telefoon. ‘Nu ook op je mobiel’, riepen ze dan. Maar waar ze mobiele telefoon zeiden, bedoelden ze vaak een iPhone. Die app kon je dus helemaal niet installeren op een Android-telefoon.

Naast dat ik me ergerde vond ik het ook dom. Al snel na de lancering van de allereerste Android-telefoon, ruim twee jaar geleden, was het duidelijk dat Android groot zou gaan worden. Inmiddels is het het meest gebruikte mobiele operatingsysteem wereldwijd. De laatste cijfers geven aan dat Android een marktaandeel van 40 procent heeft bij nieuw verkochte smartphones.

Wil je als merk of dienst dus iets doen op de mobiele telefoon? Staar je dan niet blind op de iPhone, maar ontwikkel gelijktijdig voor meerdere platforms. Liefst voor alle platforms. Dan geef je gebruikers keuzevrijheid. Zoveel smaken, zoveel wensen.

Laatst las ik in een Linkedin-groep over ‘online recruitment innovatie’ een uitgebreide discussie over dit onderwerp. Specifiek ging het over de keuze voor het ontwikkelen van een app of het ontwikkelen van een mobiele site. Van de bijna 50 deelnemers in de discussie gaf het merendeel aan een voorkeur te hebben voor een geoptimaliseerde mobiele site. Pas daarna zou er over een mobiele app nagedacht moeten en mogen worden.

Wat mij betreft, gaat een mobiele site zeker niet boven een mobiele app. Een app kan zeker meerwaarde bieden ten opzichte van een mobiele site. Merkbeleving is daar een voorbeeld van. Maar ook functies als push notificatie, verbinding met de hardware van de telefoon (bijvoorbeeld de camera) en offline gebruik kunnen mooi worden uitgewerkt in een app. Allemaal functies waarmee een app relevant kan zijn ten opzichte van een mobiele site. En daarmee leuker, makkelijker of beter zijn in gebruik.

Maar nogmaals, het gaat niet om ‘of of’. Het gaat om ‘en en’. Dus zorg ervoor dat je een goede mobiele site hebt die platform en besturingssysteem onafhankelijk is. Veel gebruikers zullen dat waarderen. Maar zorg er ook voor dat je apps maakt voor de meest gebruikte en liefst voor alle mobiele besturingssystemen. Je gebruikers kunnen kiezen wat zij willen en wat het beste bij hen past. Dat is toch wat je wilt, een tevreden gebruiker. Niet een gebruiker die zich ergert.

Overweeg je nog of je een app wilt maken die alleen voor de iPhone is? Begin er dan maar helemaal niet aan.

*) Auteur Sander den Heijer werkt sinds 1997 in de internetbusiness. Nu als marketing manager bij VNU Media voor de merken NationaleVacaturebank.nl en Intermediair.nl. Hij blogt over online recruitment op I-kloon.nl.

Foto: JD Hancock (cc)

Deel dit bericht

10 Reacties

Richard

Wat een onzin die conclussie! Weet deze schrijver wel dat er ook een groot aantal BlackBerry gebruikers zijn in NL, die laat hij ook helemaal links liggen.

Als een merk een App wil inzetten voor merkbeleving dan is de keuze voor alleen iPhone best een goede; denk aan: beter een hele goede iPhone app dan een mindere app op verschillende platformen (budget is ook een belangrijke factor in deze keuze).

Veel belangrijker is een wel overwogen keuze maken op basis van doelgroep en doel van de weg naar mobiel. Hier zou je dus ook uit kunnen komen op een mobiele website (die overigens wel gebruik kan maken van hardware door HTML5), maar ook op een app voor één of meerdere platformen.

Overigens, als je een (brand) utility app wilt uitbrengen op meerdere platformen, dan zou ik toch ook eerst op één platform beginnen. Met de info en feedback uit deze groep kun je de 2.0 maken en deze dan ook naar andere platformen porten.

Erwin Boogert

Dan de vraag: waarom een iPhone-app en geen Android-app? Er worden nu meer Google- dan Apple-telefoons verkocht.

Richard

Misschien zijn er wel meer Android telefoons en worden ze ook meer gekocht vandaag, maar onder de gebruikers van smartphones is er geen die zo sterk ‘app driven’ is als de iPhone gebruikers.

Kortom, de doelgroep van apps zit op dit moment grotendeels in de App Store en slechts in kleine mate in de Market. Dit is een goed argument om een algemene app eerst voor de iPhone te maken.

Een recente bron om mijn claim te bevestigen: http://www.distimo.com/blog/2011_05_in-depth-view-on-download-volumes-in-the-google-android-market/

Arne

Ja, maar er wordt meer geld verdiend aan iPhone apps en de ‘eyeballs’ leveren kwalitatievere links op. Apple biedt de eenvoud van 1 telefoon tegen programmeren door hoepels om het brede scala van Android telefoons te ondersteunen. Een HTML5 – ook zijn eigen haken en ogen – doet het dan wel weer op zowel iPhone als Android.
iPhone: sexy, stijlvol, elitair, geldopbrengend
Android: massa, eenheidsworst, , techniek, freeloaders
Verschillende markten, kwaliteit en kwantiteit…

bernard

Onze app wordt nu door zo’n 40.000 users dagelijks gebruikt. de android market is 1/3 van de gebruikers en het zijn vooral die gebruikers die de meeste problemen stellen: verouderde android versies, etc etc etc. Had ik het geweten ik had enkel iphone gehouden.

Richard Otto

Keuze van platform ligt aan doelstelling, doelgroep en beschikbaar budget. iPhone is daarin vaak leading, omdat gebruikers van dit platform de meeste app downloaden. Uiteraard zijn er veel blackberry gebruikers, maar het app gebruik op dit platform is zeer beperkt. Daarnaast zijn de ontwikkelkosten voor dit platform hoger dan android en iphone.

Edward Hölsken

Ik sluit me volledig bij Richard Otto aan. Het ligt helemaal aan wat je wil doen. Voor elke klant ligt het anders. Android kan wel de meeste telefoons verkopen, maar wij zien bij de statistieken in geen enkel mobiel cross-platform project Android boven komen als grootste verbruik. iOS staat nog steeds met kop en schouders bovenaan als het om internet en app gebruik gaat. Als je dan een app wil laten ontwikkelen omdat je bijvoorbeeld graag gebruik wil maken van de mooie interface of hardware sensors en je hebt budget om te starten met 1 platform, dan is iPhone uit ROI oogpunt gewoon een hele goede keuze. Dat er dan een slecte Android-app gebruikers groep de boot mist is economisch gezien gewoon een gevalletje “pech gehad”. Dat had auteur hier denk ik nog niet bedacht.
Natuurlijk is het wenselijk om op meerdere platformen te zitten hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar dat is niet altijd haalbaar, in dat geval kan je beter 1 goed doen, dan 3 matig.

jan

Ik sluit me aan bij de schrijver. Ik begrijp wat hij bedoelt. Apple’s succes is groot en dat heeft op verschillende manieren invloed. Naarmate de markt van android groter wordt zul je zien dat mensen bepaalde dingen anders gaan inzien.

Jeroen Bos

Vanuit mijn werk als onafhankelijk adviseur E-commerce, neem ik in deze discussie allereerst de doelgroep(en) onder de loep. iOS was de afgelopen jaren de trendsetter, Apple heeft onomstotelijk de smartphone (opnieuw) uitgevonden. Je ziet echter een duidelijke trend dat de hoeveelheid overstappers naar Android toeneemt. Dat het omzetaandeel van Android in slechts één jaar tijd groeit van 9 naar 36%, is een signaal dat de, door apps gedreven smartphone, commodity aan het worden is. De ietwat elitaire Apple fans verkopen dit nog steeds door aan te geven dat hun omzet aandeel van 16% slechts door één of twee verschillende devices gerealiseerd wordt. Op dat vlak hebben ze gelijk, maar ontwikkelaars van mobiele diensten doen er goed aan gewoon een onderzoek te houden in hun doelgroep naar het gebruikte OS. Als dat Blackberry blijkt te zijn, is het logisch dat je daar als eerste begint. Ik sluit me volledig aan bij de schrijver, door zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij de doelgroep.

graphicMind

Jammer dat je niet objectief kan blijven en dat dit gewoon een fan-boy artikel is geworden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond