-

Campagnepanel over Eneco: ‘Geen campagne’

In het campagnepanel beoordelen drie deskundigen een campagne. Dit keer een arbeidsmarktcampagne van energiebedrijf Eneco.

Site

Klant: Eneco

Bureau: Social Inc en Bram de Wijs

Gebruikte media: Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, web en interne media Eneco

Doel van de campagne: Employer branding

Omschrijving

Kort voor de zomer hield energiebedrijf Eneco op YouTube een socialmediacampagne om zijn employerbrand een impuls te geven. Vlogger Bram de Wijs liep een week lang op en rondom hoofdkantoor in Rotterdam mee. Eigen werknemers en andere belangstellenden konden hem vragen bepaalde afdelingen of locaties te bezoeken. Dat werd gefilmd en als vlogs uitgebracht, verspreid over vijf dagen. Het belang van Eneco: een kijkje in de keuken geven en aan de arbeidsmarkt laten zien hoe het zijn duurzame ambities vertaalt in werkgeverschap.

1maandagdef-mp4-00_07_55_17-still0013woensdagdef-mp4-00_00_40_18-still002 1maandagdef-mp4-00_04_40_13-still017

Panelleden

Bart Buerman – Eigenaar, Bart at Work

Hoewel Bram in de aftermovie (vlog #66) uitlegt dat hij ‘veel creatieve vrijheid’ had, voelt het aan als één corporate video. We horen vooral hoe innovatief en onderscheidend Eneco is… Het aantal views lijkt ook tegen te vallen. Op YouTube halveert het aantal views binnen vijf afleveringen naar duizend. Bram’s eigen video’s hebben steevast meer dan tweeduizend views. Twitter telt slechts twaalf retweets, een handjevol likes en geen comments (alle video’s gecombineerd). Op LinkedIn iets meer likes, maar weinig engagement. Jammer, de video’s zien er namelijk goed uit en kijken lekker weg. Bovendien is er wel degelijk gepoogd om engagement te creëren: een maand voor aanvang was er een oproep om vragen in te sturen. Met nul resultaat. Alsof Eneco niet de juiste doelgroep weet te bereiken.

Cijfer: 6

Martin van Kranenburg – Eigenaar, Sinds1998.nl

De campagne speelt goed in op de actuele trend, want vloggen is hot. Hoewel de filmpjes redelijk natuurlijk ogen, krijgen ze op de Eneco-site – door de hippe en grappige bewoordingen – een totaal andere lading. De relatie tussen de vacatures en de relevante filmpjes mis je hierdoor volledig. Laat de bezoeker eerst kiezen in welk werkgebied hij interesse heeft en koppel daar vervolgens de juiste filmpjes aan. Nu heb je geen idee waar je op moet klikken en wat je kan verwachten. De filmpjes zijn ook best lang, soms meer dan acht minuten. Dat gaat zonder context snel vervelen. En wordt het al snel een ‘stand alone’-campagne. Een koppeling met de eigen vacaturessite ontbreekt eveneens. Zonde, want juist daar biedt het toegevoegde waarde. En biedt het wel relevantie.

Cijfer: 6

Michel Rijnders – Chief Data Officer, Endouble

De vlogs geven op de Werken Bij-site een authentiek ogend beeld van Eneco en zijn ambities. Het is professioneel gemaakt zonder té gemaakt over te komen, wat geïnteresseerde kandidaten een beter beeld kan geven van geplaatste vacatures. De video’s zijn daarmee vooral content voor de vacaturesectie van de website in plaats van een campagne gericht op bereik. Dit blijkt ook uit het lage aantal views, zo’n duizend, dat in een tijdsperiode van twee maanden is behaald. Op de website zelf is ook nauwelijks een call-to-action te vinden om de vlogs te gaan bekijken. Daarbij komt dat deze allemaal wel erg lang duren voor een doorsnee internetgebruiker. Opgeteld een prima beeld van Eneco, maar als het budget is aangewend om uiteindelijk een groter bereik te realiseren, zullen de resultaten wel tegenvallen.

Cijfer: 7

* ) Dit campagnepanel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#152)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond