-

Column: Dating-apps zijn gateways tot gratis sex

Tinder, Happn, Hinge of Grindr zijn bekende en immens populaire dating-apps. Pak je smartphone, start de app, swipe een paar keer en je hebt beet. Een fenomeen dat in de Verenigde Staten ook wel bekend staat als hookup culture, in een tijdsperiode die ze daar al aanduiden als de Dating Apocalypse. Omdat het hebben van sex bijna te makkelijk wordt, is de romantiek er echter vaak ver te zoeken. Zeker als je beseft dat ruim 42 procent van de Tindergebruikers helemaal geen single meer is…

In de afgelopen honderd jaar is de dynamiek van de liefde sowieso drastisch veranderd. Ten eerste zijn we eerder gaan settelen en migreren we minder snel van de ene naar de andere plek, met ‘het huwelijk’ als een soort van sociaal contract.

De opkomst van het internet zorgde voor een tweede shift. Waar mensen luttele jaren geleden elkaar nog in de buurt of op school ontmoetten, is het jachtterrein door het world wide web zo goed als onbegrensd geworden. Al vanaf het moment dat er wordt geïnternet, wordt er online naar partners gezocht. Het begon ooit met Microsofts MSN, toen de chatrooms, en nog wat later platformen als Match.com. Zelfs de virtuele wereld van SecondLife is een potentieel liefdesnest gebleken.

Dating-apps hebben in beginsel veel weg van een doorsnee online winkel. Zij het met productfeeds in de vorm van mensen. Waarbij je het juiste stukje vlees zoekt op basis van een paar foto’s en veelal summier aanwezige persoonlijke informatie. En met slechts een swipe – met dank aan Tinder – bepaalt of een persoon al dan niet interessant genoeg is.

Het gevoel nooit afgewezen te kunnen worden geeft hier bovendien niet de bittere nasmaak van het traditionele blauwtje lopen tijdens een avondje stappen. Je krijgt immers alleen een notificatie als er een match is, nooit op andere momenten. Dit soort koketterie is net zo simpel als het razendsnel uitwisselen van korte Twitter-achtige berichtjes: ‘Wat doe je vanavond?’, ‘Drankje doen?’ of ‘Zin om ff langs te komen?’ Dating-apps zijn hierdoor geëvolueerd tot gateways waarbij gratis sex de norm lijkt.

De Match Group, eigenaar van onder meer Tinder, OkCupid, Lexa en Match.com, ziet nog volop kansen in de datingmarkt en overweegt dan ook dit jaar een beursgang. En hoogstwaarschijnlijk met succes, want het bedrijf – dat tegenwoordig 44 miljard dollar waard is – deed nog niet zo lang geleden ‘slechts’ een paar honderd miljoen.

Hoe dan ook is het grote verleidingsspel met investeerders al begonnen. Waarschijnlijk omgeven met net zoveel romantiek als hun dating-apps… En geef ze eens ongelijk. Swipe.

*) Dit artikel werd tevens gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine. (#142)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond