-

Column: Developers en growthhackers zijn de helden van deze tijd

Terwijl een groeiend aantal mensen zich zorgen maakt over de komst van robots op de werkvloer, spreek ik steeds vaker topmanagers die zich juist afvragen hoe ze growthhackers, frisse user interface designers en goede developers kunnen aantrekken.

Heb je je als CEO van een multinational net laten overtuigen dat je er tegenwoordig echt niet meer bij hoort zonder laptop of tablet in de directiekamer, blijkt de wereld ineens nog sneller te draaien dan je al dacht. Nog afgezien van het feit dat veel volwassen ondernemingen vandaag de dag nagenoeg nog dezelfde producten maken als vroeger, met kwaliteit die ook de concurrentie biedt. Je onderscheiden op prijs wordt hierdoor steeds moeilijker. En dat met de wetenschap dat customer value belangrijker is dan die van de shareholder. Hoe maak je als bedrijf dan nog het verschil?

Heel simpel. Net als vroeger in de oude economie moet je de beste mensen binnen je burelen zien te halen. Nadat je hen hebt overtuigd dat jouw bedrijf in hun groeipad past, moet je goed voor ze zorgen, zodat ze zo lang mogelijk bij je blijven. Dat is momenteel veel lastiger dan pakweg honderd jaar geleden ten tijde van de eerste industriële revolutie. Toen was er aan arbeidskrachten geen gebrek, hadden vakbonden weinig in de melk te brokkelen en waren de werknemers ook minder mondig.

Momenteel lijkt de macht van vakbonden even tanende, maar die van de individuele werknemer is dat zeker niet. De top developers en growthhackers weten dat maar al te goed en zijn daardoor de helden van deze tijd. Met managers die hun marktprijs vakkundig opdrijven. Niet alleen in Silicon Valley, maar inmiddels ook in Nederland. Of iemand voor jouw onderneming kiest, hangt ook steeds vaker af hoe er op directieniveau naar online wordt gekeken. De tijd dat internet bijzaak was of slechts een kostenpost, ligt namelijk alweer ver achter ons. Een top CEO is tegenwoordig dan ook vooral iemand die zijn medewerkers faciliteert en ze de ruimte geeft om niet alleen het bedrijf maar ook zichzelf te ontwikkelen.

Dat robots het werk van growthhackers of softwaredevelopers gaan overnemen, zie ik overigens niet snel gebeuren. Maar dat er zich op een goed moment weer een nieuwe industriële revolutie zal voltrekken, staat als een paal boven water. Wil je als bedrijf daar klaar voor zijn, dan moet je nu al voorsorteren. Door te investeren in innovatieve topkrachten. Want uiteindelijk maken zij het mogelijk dat de robot zijn werk kan doen en niet andersom.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce magazine (#135)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond