-

Column: geld verdienen met een filantropische instelling

TOMS, van het gelijknamige schoenenmerk, heeft sinds de oprichting al vijftig miljoen espadrilles verkocht, 250.000 liter schoon drinkwater geleverd en 360.000 kansarme mensen hun gezichtsvermogen teruggeven door het doneren van brillen. De not-for-profitorganisatie wist het afgelopen jaar ook nog eens driehonderd miljoen dollar om te zetten. Geheel op eigen kracht. Een propositie om van te watertanden: geld verdienen met een filantropische instelling.

In 2006 startte Blake Mycoskie het bedrijf nadat hij naar Argentinië was afgereisd om Polo te leren. Eenmaal in Buenos Aires kwam hij in aanraking met twee broertjes die hun oude vertrapte schoenen met elkaar moesten delen. Het bracht hem op het idee van ‘Shoes for Tomorrow’, dat uiteindelijk TOMS ging heten (simpelweg omdat het schoenlabel te klein was om er de volledige naam op te kunnen printen). Het succes nam al gauw een gigantische spurt toen verschillende Amerikaanse bladen kort na lancering erover gingen schrijven. En de verkoop tot grote hoogten brachten.

Het Nederlandse mineraalwatermerk Marie-Stella-Maris is ook zo’n bedrijf. Opgericht door Patrick Munsters, creatief ondernemer en oprichter van het goedlopende Scotch & Soda. Een kledingmerk dat tot een miljoenenbedrijf uitgroeide en in 2011 werd verkocht aan het inmiddels beruchte Sun Capital.

Marie-Stella-Maris werd zo’n vier jaar geleden opgericht na een dringende oproep van de Verenigde Naties aan bedrijven om wereldwijd een bijdrage te leveren aan schoon drinkwater en sanitatie. Gebotteld water an sich is niets nieuws, maar de manier waarop Marie-Stella-Maris het inzet wel. Want bij elk verkocht flesje water – tegenwoordig ook beautyproducten – wordt een vast bedrag aan de gelijknamige stichting afgedragen, waarmee tal van waterprojecten worden gerealiseerd.

In de Verenigde Staten wordt deze manier van zakendoen ook wel aangeduid als Tit for Tat. Of Pay It Forward, platgezegd ‘delen is vermenigvuldigen’. Een krachtige basis voor bedrijven die meer willen verkopen dan alleen een product. En waarbij de ‘why’ een essentieel onderdeel vormt van hun dagelijkse business. Want als je Marie-Stella-Maris drinkt, deel je direct water met anderen. Koop je TOMS, dan geef je een kind in nood ook een paar schoenen. Het is een van de mooiste beloftes die je als merk kunt maken. En biedt garantie voor een gezonde onderneming, zo blijkt. Zowel off- als online. Wie volgt?

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine. (#146)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond