-

Column: Internet der beleving

Soms voel je aan je water dat een tipping point nadert. Een gebeurtenis die visionair Malcolm Gladwell zestien jaar geleden omschreef als ‘het moment waarop een product een kookpunt bereikt, er een kritische massa voor is en er grote dingen te gebeuren staan’. In dit geval hebben we het over VR en MR, waarbij laatstgenoemde staat voor Mixed Reality, het combineren van de virtuele en de echte wereld.

Mijn stelligheid komt mede doordat ik een paar weken geleden een MR-laboratorium in het Zwitserse Zurich mocht bezoeken, en daar dingen heb gezien die mijn ogen in eerste instantie niet konden geloven. Toegegeven, er kan nog veel verbeterd worden. Zo zijn de brillen te log, is de verplichte zware hoofdtelefoon (voor het geluid) geen pretje en ligt duizeligheid op de loer. Desondanks zullen VR en MR groot, heel groot worden. Met dito effect op ons dagelijkse leven.

Het is net als met Skype, dat bij de start door eigenlijk niemand serieus genomen werd, maar vandaag de dag goed is voor veertig(!) procent van al het internationale belverkeer. Wat er tevens voor heeft gezorgd dat het aantal geboekte hotelovernachtingen en vliegtickets structureel is gedaald. Simpelweg omdat Skypen een goede vervanger bleek voor dure reisjes en wat dies meer zij. Diezelfde reissector zal door de komst van VR en MR wederom klappen krijgen, die de impact van Skype zullen overschaduwen.

Binnenkort gaan we namelijk vanuit huis MR-lessen volgen alsof we in een echt klaslokaal zitten, hoeven we voor een ‘echte’ bioscoopervaring de deur niet meer uit en kunnen we instant live meerijden in de Red Bull van Max Verstappen. VR zal op zijn beurt tal van museacollecties – waarvan nu maar tien procent vanwege ruimtegebrek wordt tentoongesteld – pas echt gaan ontsluiten. Ook voor retail biedt het kansen. Zo wordt het mogelijk om echt virtueel kleding te passen of een nieuw huis alvast in te richten. En zullen hotelkamers en vakantievilla’s alvorens je op reis gaat alvast te bewonderen zijn in een levensechte 360 graden view.

Na het internet én het internet der dingen staan we aan de vooravond van het internet der beleving. Door VR en MR wordt alles sowieso levensechter dan wat we tot nu toe hebben mogen ervaren. Er aan ontkomen is geen optie, dus wen maar vast aan de nieuwe realiteit.

*) Deze column werd eerder gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#150)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond