-

Column: Het wordt tijd voor een digitale revolutie in modeland

Terwijl veel industrieën, van muziek tot travel, door technologische ontwikkelingen worden hervormd, staan sommige sectoren zo goed als stil. Een treffend voorbeeld is de modebranche die steevast digitaal achterloopt.

Veel bedrijven in die sector beschouwen online commerce namelijk vaak nog als een tijdelijke state of mind. Als een hype die wel overwaait. Ondertussen woekert de digitale revolutie voort. Missen typische kledingbedrijven als Miss Etam, Mexx, maar ook de V&D totaal de online boot. En zijn het de jonge modehuizen zoals Net-A-Porter, Asos en Yoox, die het modelandschap bepalen.

De reis van deze fashionhuizen heeft meer dan een decennium geduurd. Waar hun omzet tien jaar lang niet boven de twintig miljoen dollar uitkwam, is er in de afgelopen jaren echter een enorme versnelling ontstaan. Met als gevolg dat deze e-tailers in een tijdsperiode van minder dan vijf jaar elk miljarden dollars waard zijn geworden.

Modemerken en retailers van weleer staan daardoor nu voor dezelfde keuze als platenmaatschappijen pakweg vijftien jaar geleden: alleen verder gaan (met de kans op lagere omzetten en op termijn een eventueel faillissement), of aansluiting zoeken bij bedrijven en samen optrekken in de digital economy. Zoals platenlabels dat onder meer hebben moeten doen met iTunes en Spotify.

Topsellers uit de fashion-industrie, die tot op heden alle online activiteiten dwangmatig onder controle probeerden te houden, lijken inmiddels ook bereid de teugels iets te laten vieren. Zo heeft good old Chanel sinds een jaar een Instagram-account. En begint de weigerachtige houding van Celine, een van de meest populaire modemerken van dit moment, toch in te zien dat online ook voor hen een geschikt verkoopkanaal is. De analogie met de muziekindustrie kan haast niet treffender.

Nu China, een van grootste modelanden ter wereld, haperingen vertoont, begint op directieniveau het besef door te dringen dat ook een lokale presence wel eens een goede investering kan zijn. En dus zullen steeds meer luxemerken in ons land een webshop openen. Gelukkig voor de modesector is online ondertussen een volwassen industrie geworden. En kan elke nieuwkomer leren van andermans fouten. En zo alsnog demarreren naar een absolute koppositie.

Net als bij de wielersport moet de modewereld beginnen te accepteren dat samenwerken met technologisch vooruitstrevende fashionlabels en startups zo’n slecht idee nog niet is. En dat het net als in de sport heel normaal is om op het juiste moment de ander een hak te zetten. Met als enige doel om de koopintentie van de consument om te zetten in een transactie. Met een swipe van een creditcard of smartphone als virtuele eindstreep.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#140).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond