-

Digital Only wint het van Digital First

Zoals elk kwartaal werden we onlangs weer verblijd met de laatste oplagecijfers van de Nederlandse krantensector. Geheel volgens traditie vielen deze wederom fors lager uit in vergelijking met het voorafgaande jaar. Daarmee bevinden de dagbladen zich nog steeds in een slow motion sterfhuis, waar niemand zich aan lijkt te kunnen onttrekken.

Je zou denken dat de eigenaren van deze noodlijdende industrie alles op alles zetten om alternatieve verdienmodellen te ontwikkelen, innovatief te worden en zodoende te overleven. Vooralsnog bestaat hun strategie echter alleen maar uit het zo hard mogelijk bezuinigen (zonder de vakbonden al te veel in de gordijnen te jagen), voorzichtig een aantal digitaal aanpalende producten te lanceren en het simpelweg online plempen van de printversie van de krant, zonder dat deze tussentijds geüpdatet wordt. Dat kan echt niet meer.

Op een nieuwjaarsbijeenkomst hoorde ik onlangs een hoofdredacteur nog vol trots roepen dat zijn krant de Digital First-strategie een paar maanden geleden nu toch echt had omarmd. En dus wordt het nieuws sindsdien direct online gezet en niet bewaard tot de gedrukte krant de volgende ochtend uitkomt. Ongelooflijk, ruim twintig jaar nadat de consument en masse het internet is gaan gebruiken, is deze hoofdredacteur ook wakker geworden. Een feit dat op zichzelf al bijna nieuwswaardig is…

Ik wacht met smart op de hoofdredacteur die het lef heeft digitaal echt bovenaan zijn prioriteitenlijst te zetten, door zijn redactie te halveren, z’n product te verbeteren en het nieuws alleen nog maar online te verkopen. Uiteraard altijd actueel, met het allerlaatste nieuws 24/7 beschikbaar. Dat scheelt om te beginnen al een vermogen aan druk- en distributiekosten. In eerste instantie wellicht nog met de optie om de dikke weekendkrant een paar jaar ‘on top of’ de digitale versie te kunnen lezen, totdat de laatste der Mohikanen dat ook niet meer ziet zitten. En als we dan toch bezig zijn, laten we dan meteen het fenomeen zondagskrant revitaliseren. We leven immers in een 24/7 nieuws-economie.

Dit alles is misschien nog een brug te ver voor de redacties van de tevens fors geslonken massa-is-kassa-bladen van de Telegraaf en het AD, maar zeker niet voor het jonge nrc.next dat vorig jaar bijna een derde van zijn printoplage zag verdampen. Of voor de hoogopgeleide doelgroep van Het Financieele Dagblad, dat tegenwoordig al bijna twintigduizend digitale abonnees telt.

Bij nrc.next valt er weinig meer te verliezen, dus Peter Vandermeersch, kom op en laat eens zien hoe innovatief jij en je nieuwe aandeelhouders zijn. Doe het onvermijdelijke gewoon nu al, voordat het straks te laat is: vergeet Digital First en ga voor Digital Only.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine. (#137)

Deel dit bericht

1 Reactie

Dick

Je verwacht te veel van een industrie die gekenmerkt wordt door interne politieke strijd en professionals die overbodig zijn geworden doordat hun industrie onvrijwillig is gefuseerd met het internet. Hoop doet hen leven en hun omvang en massa’s stakeholder geven ze voorlopig nog de illusie van superioriteit. Online voor 100% je businessmodel laten bepalen als printmoloch zijnde is op dit moment ook niet slim, beter om het al decimerend rendabel te houden tot de laatste snik en je investeringen te beperken tot online.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond