-

Duurzaam verpakken: van verpakte lucht naar schone lucht

Waarom zitten er eigenlijk nog steeds vaak veel te grote verpakkingen om onze bestellingen heen?

Het is je vast eens overkomen. Je bestelt een relatief klein product bij een webwinkel en als het wordt bezorgd, zit het verpakt in een veel te grote doos. En waarschijnlijk ook nog verstopt onder grote hoeveelheden opvulmateriaal. Niet alleen tot grote frustratie van de consument – hij of zij moet die grote doos ook weer ergens kwijt zien te raken – maar te grote verpakkingen hebben ook een negatieve impact op het milieu. Ze gaan namelijk samen met het vervoer van onnodige lucht, extra CO2-uitstoot en te veel materiaalgebruik. Allemaal zaken die noch efficiënt noch milieuvriendelijk zijn.

Er zijn natuurlijk verschillende goede redenen om online bestellingen fatsoenlijk te verpakken. Zo moet een product goed beschermd worden tijdens het vervoer, want je kunt nog steeds heel veel lucht versturen om de milieu-effecten van een kapot product te evenaren. Een bijkomend voordeel is dat je met een goede doos ook meteen voor de verpakking van een eventuele retourzending hebt gezorgd.

Daarnaast is de doos een handige manier om goederen te consolideren, zodat er niet allerlei producten uit dezelfde bestelling apart naar de consument worden verstuurd. De verpakking is natuurlijk ook een slimme marketingtool, want hij vormt een van de weinige contactmomenten die je als webwinkel hebt met je consument. Ten slotte biedt een goede verpakking een stukje privacy; niet alle buren hoeven te weten wat jij hebt besteld, toch?

Initiatieven uit de markt

Ondanks dat er veel goede redenen zijn om een doos om het product te doen, geeft dit nog geen aanleiding om extra lucht te versturen. Voorlopig blijft het nog wel lastig om hieraan te ontkomen want eventuele oplossingen moeten wel aan verschillende eisen voldoen. Zo moeten ze betaalbaar, eenvoudig te gebruiken en duurzaam zijn. En natuurlijk moet de consument er ook blij van worden. Maar als ik zo om me heen kijk in de markt, zie ik toch al wat interessante initiatieven:

Er zijn al verpakkingsmachines op de markt die producten heel efficiënt kunnen inpakken. Steeds meer bedrijven werken al met dergelijke machines, maar hier staat wel een flinke investering tegenover. Je moet dus wel een grote hoeveelheid pakketjes verzenden voor je hem hebt terugverdiend.

Op het gebied van verpakken valt er nog genoeg te leren van supermarkten. Toen de luiers onlangs in de aanbieding waren, heb ik een flinke slag geslagen. De volgende dag kreeg ik maar liefst acht kratten met luiers bij de deur aangeboden, zonder dat daar nog maar één overbodige kartonnen doos bij was betrokken. Ik heb de kratten vervolgens snel uitgepakt en ze direct weer met de bezorger mee teruggegeven. Het gebruik van kratten in plaats van dozen werkt in dit geval perfect, maar ik besef dat het wel een hele uitdaging wordt om dit in de bestaande warehouses te integreren.

Er is al een oplossing in de markt waarbij je je verpakking kan retourneren. RePack levert een verpakking die je na ontvangst van je pakket weer in de rode brievenbus kunt stoppen. Op deze manier wordt de verpakking automatisch geretourneerd naar de retailer om mogelijk hergebruikt te worden. Voor plastic verpakkingen lijkt me dit een interessante oplossing maar als het aankomt op dozen, zie ik het helaas nog niet zo snel gebeuren.

Misschien een wilde gedachte, maar kunnen we de verzendverpakking niet gewoon afschaffen? Op dit moment worden producten nog steeds gemaakt voor de schappen van fysieke winkels. Hierdoor zijn de primaire productverpakkingen vaak niet sterk genoeg om het product te beschermen in het logistieke proces van online bestellingen. Maar wat nou als fabrikanten een verpakking maken die wel sterk genoeg is voor gebruik in zowel de offline als de online keten? Waar we dan nog wel over moeten nadenken, is hoe we artikelen die niet voldoen weer eenvoudig kunnen retourneren.

Natuurlijk zijn dit slechts een aantal denkrichtingen, maar vooral de laatste optie heeft volgens mij veel potentie. Tegelijkertijd weet ik natuurlijk ook dat er geen one-size-fits-all-oplossing bestaat als we het hebben over verpakkingen. Daarom blijft dit een fikse uitdaging voor de verpakkingsindustrie. Reden te meer voor Thuiswinkel.org om ook in 2017 nieuwe projecten op dit gebied te starten. Op deze manier verwacht ik dat we samen met onze partners en leden snel tot duurzame verpakkingen met minder lucht kunnen komen.

*) Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Thuiswinkel.

Deel dit bericht

2 Reacties

ferdinandes

Goed artikel. Is nog wel een hoop te winnen. Bestel veel spullen thuis en dat bevalt prima, maar de grote verpakkingen zijn me een doorn in het oog. Overigens ben ik ook niet echt blij met de dozen op maat van bijvoorbeeld wehkamp. Hier zit uitzonderlijk veel karton in (een bestaande grote doos wordt gewoon kleiner ingepakt) en m.i. is het geen verbetering van de perfect passende plastic zakken die wehkamp eerst gebruikte en die prima werkten en ook goed konden dienen als retourzak.

Verder heb ik elke maand moeite om al het oud papier en plastic in de container te passen. Idealiter zou ik iig de dozen retour willen doen met de pakketbezorger. Op die manier weet je zeker dat het goed gerecycled wordt. Kratten zijn daarbij een mooie verbetering.

Met betrekking tot luiers: de voordeelverpakkingen slaan alles. deze zijn verpakt in hun eigen plastic verpakking wat een prima bescherming is, daar zit dan per 2 een plastic wikkel om en dan samen weer in een doos. Niet vriendelijke voor het mileu, niet voor de klant en volgens mij ook niet voor de winkelier.

Engelman - Elivery

De automatische verpakkingsmachines besparen idd op lucht, maar naar mijn ervaring neemt de breuk kans toe. Er wordt geen vul of dempend materiaal meer gebruikt. Daarnaast lijkt het carton verbruik af te nemen, maar dat is voor groten deels het stukje dat zichtbaar is voor de consument. De dozen worden uit plano carton gesneden. De restanten gaan direct de papierbak in.

Richting retouren zijn de dozen op maat vaak ook niet ideal, idem voor polybags ook al zijn ze hersluitbaar. Trek ze vaak per ongeluk kapot. De repack oplossing vind ik een geode, echter marketing zal er initieel niet heel blij van worden omdat het packet inderdaad het enige fysieke klant contact zal zijn.

Richting de enorme toename van e-com in de komende jaren zullen we er wel oplossingen gevonden moten worden. Teveel lastmile carriers door de straat, te veel karton en te veel plastic thuis. Als de e-com bedrijven niet zelf met een oplossing gaan komen, zal mogelijk de overheid zich met dit problem gaan bemoeien. En wees eerlijk, daar zit niemand op te wachten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond