-

Google AdWords wensenlijst voor 2015

Beste Google,

Google AdWords is een fantastische tool om te adverteren binnen het zoeknetwerk en jullie zoekpartners. Het heeft niet alleen ontzettend veel functionaliteit, maar is ook overzichtelijk en bovendien ook nog een gratis in gebruik. Toch zijn er diverse dingen die beter zouden kunnen binnen Google AdWords in 2015. Aangezien er volop nieuwe functionaliteiten toegevoegd worden, wil ik bij deze ook mijn wensenlijst voor 2015 doorgeven. Daarom hier vijf dingen die ik graag veranderd zou zien in Google AdWords in 2015!

1. Zoektermen zien; wel vertoningen, maar geen klikken

Google AdWords biedt de mogelijkheid om de statistieken te zien van de zoektermen waarop mensen werkelijk gezocht hebben voordat ze op de advertenties hebben geklikt. Een schat aan data van zoekwoorden die nog niet zijn toegevoegd aan de AdWords campagne, of uitgesloten dienen te worden. Een spelbreker in deze is de laatste post, andere zoektermen, met veel vertoningen en weinig klikken. Campagnes worden pas echt beter als we deze zoektermen te zien krijgen!

2. Meer inzicht in zoekpartners

Een andere blinde vlek in Google AdWords zijn de zoekpartners. Per default staan partners aan, maar waar je advertenties vertoond worden blijft een mysterie. Daarnaast zijn de partners ook niet los te targeten. Gebrek aan controle en inzicht zorgen er voor dat veel adverteerders het vinkje van de zoekpartners toch maar uitzetten. Inzicht in de partners zou dit weer kunnen veranderen.

Google

Inzicht in het verloop van de kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een belangrijke indicator van een goede AdWords campagne. De kwaliteitscore die te zien is in AdWords is een momentopname en een schatting van de relevantie op dat moment. Of dit een andere schatting is dan twee maanden geleden en of al je inspanningen om de kwaliteitscore te verbeteren succes hebben gehad, is helaas nergens te vinden. Een mooie grafiek over het verloop van je kwaliteitscores zou hierin al enorm helpen.

Google2

4. Keuze van advertentie extensies zelf bepalen

In de zoekresultaten van Google is er de mogelijkheid om meer advertentieruimte te gebruiken door het inzetten van advertentie-extensies. Deze extensies zorgen uiteindelijk voor een betere zichtbaarheid van de advertenties en een hogere klikfrequentie op de advertentie. Bij het toevoegen van een advertentie extensie, weet je vooraf niet welke extenties getoond worden. Enige controle hierover zou fantastisch zijn!

Google 3

5. Een actuele AdWords Editor

AdWords Editor is onze grote vriend als het gaat om optimalisaties aan AdWords campagnes. Het enige nadeel van Editor is echter dat hij altijd achterloopt op de ontwikkelingen in AdWords zelf. Het duurt soms een half jaar of zelfs langer voordat mogelijkheden als shopping, advertentie extenties of het toepassen van labels mogelijk worden in Editor. Een actuelere versie van Editor staat dan ook op ons lijstje voor 2015!

Deel dit bericht

1 Reactie

Marloes Smit

Beste Tim,
Kan hier alleen maar heel erg mee eens zijn! Spijker op z’n kop.
Hopelijk luistert Google naar ons AdWords specialisten 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond