-

Internetgebruik anno nu vraagt om nieuw content management

Content Management Systemen staan niet stil. Met name de systemen die gericht zijn op het publiceren van informatie via een website (Web Content Management – WCM) zijn enorm in beweging, omdat consumenten internet op een andere manier zijn gaan gebruiken.

Consumenten gebruiken sociale netwerken als Facebook, Hyves of Twitter om elkaar advies te geven en producten en diensten te bespreken. De stroom van smartphones en tablets is niet te stoppen. Meer plekken dus waar je als marketeer met bestaande of potentiële klanten wil communiceren. Het WCM-systeem speelt hierin een cruciale rol.

Alles draait om het aanbieden van relevante informatie. Google heeft haar bedrijfsmodel erop gebaseerd. Maar websites bieden veel meer mogelijkheden om te begrijpen wat de online bezoeker drijft. Het aantal interacties is veel groter. Ook hier wordt gezocht, geklikt en wellicht (net niet) gekocht. De onderliggende technologie is in staat om die kennis per bezoeker vast te houden. Dat geeft internetmarketeers enorme mogelijkheden om bezoekers beter te begrijpen en een dialoog aan te gaan op basis van de actuele gegevens over de bezoeker. De website is daardoor in staat om op het juiste moment een persoonlijke interactie te starten. Dat kan specifieke informatie zijn die de bezoeker verder helpt, een vraag of een link om een aanbod opnieuw onder de aandacht te brengen. De response op een interactie wordt direct toegevoegd aan de kennis over de bezoeker en eventueel opnieuw gebruikt om een zinvolle vervolginteractie te starten of juist te stoppen.

Door de open internetstandaarden kan de communicatie ook plaatsvinden op websites die aangestuurd worden door andere WCM-systemen. Maar ook een reactie op een Facebook-pagina, het versturen van een e-mail of Twitter-bericht zijn interacties. Het orchestreren van al die individuele contactmomenten met online bezoekers over de verschillende websites en sociale kanalen gebeurt dus vanuit één plek. Dat is belangrijk omdat daarmee zoveel mogelijk voorkomen wordt dat er in elk afzonderlijk kanaal opnieuw dezelfde interactie met een bezoeker opgestart wordt. Voor grotere concerns met meerdere onafhankelijke merken of bedrijfsactiviteiten onstaan er extra mogelijkheden en kansen. De actuele kennis over individuele online bezoekers en interactiemogelijkheden kunnen bedrijfsbreed voor elk online contactmoment gebruikt worden en voor kruisbestuiving zorgen.

Een WCM-systeem is al langer in staat om generieke content vanuit een plek naar meerdere online kanalen zoals een website, iPhone app, iPad app of Twitter te publiceren. Nieuwe functionaliteiten om over meerdere kanalen of merken gecoördineerd individuele interacties toe te voegen zijn baanbrekend. Het haalt meer uit bestaande online investeringen, verhoogt de klantbetrokkenheid op bestaande websites en zorgt ervoor dat bedrijven klaar zijn om op meerder plekken op internet te communiceren. Bestaande en potentiële klanten voelen zich meer thuis en zijn eerder bereid om de positieve ervaring te delen.

De lightbox die bij het eerste bezoek direct opspringt om uit te horen wat je van een website vindt of een actie telefoon aanbiedt die je net op de site hebt gekocht, is gelukkig verleden tijd.

Even resumeren…

  • Het CMS omarmt de internet bezoeker
  • Consumenten zitten overal op het internet
  • Het draait om persoonlijke ervaring en betrokkenheid
  • De bezoeker bepaalt of hij de volgende stap maakt
  • De website weet hoe, waar en wanneer te reageren
 
 
 
 
 
 
 
 

*Hans Willems is werkzaam bij Marketing GX Software

 

Deel dit bericht

6 Reacties

Marc Gutlich-Gengu

Een helder verhaal dat je je sites, smartphone social media kan voeden met relevante content middels een cms als motor en daardoor een duidelijke boodschap hebt en dat je middels geo-ip en cookies veel over je bezoekers te weten komt en vervolgens je content weer kan finetunen. Maar wat ik wel mis is dat je als marketeer wil monitoren wat erover je merk/organisatie/dienst wordt getweet. Wat kan een cms betekenen voor reputatie management en co-creatie?

Robert

Goeie vraag, Marc. Dat zet het concept van cms wel op z’n kop. Cms gaan mestal uit van het tonen of versturen van content. Wat jij vraagt is ontvangen en analyseren van content. Volgens mij verschillende disciplines. Zou wel ideaal zijn als je dat in een systeem kunt vangen.
Een nieuwe ontwikkeling?

Ate

Een ontwikkeling waar wij als Snakeware met ons content management platform Snakeware CMS Enterprise in zijn geheel op inzetten. Zie http://www.snakeware.nl/over-snakeware/actueel/het-nieuwe-content-management-zet-communicatie-euro-effectief-in

Hans Willems

@marc @Robert Goede vragen en opmerkingen. Kun je aan een WCM systeem functionaliteit toe voegen, waarmee je over meerdere online kanalen of merken gecoördineerd individuele interacties uit kunt zetten (en ook weer meten)? Het antwoord is “ja” maar ik heb gezien dat je daarvoor opnieuw stevig moet gaan ontwikkelen. In de kern zijn WCM systemen namelijk goed in content en niet in klanten. Om 1 op 1 interacties aan te kunnen gaan met een specifieke online bezoeker heb je andere technologie nodig. Technologie die ook gebruikt wordt door Facebook en Twitter. Je moet tenslotte real-time van soms tientallen tot wel honderden miljoenen individuele profielen informatie beschikbaar hebben en weer op kunnen slaan voor de volgende interactie. GX heeft er overigens voor gekozen om deze nieuwe functionaliteiten niet alleen toegankelijk te maken voor bestaande GX WCM klanten maar ook voor bedrijven die andere WCM systemen inzetten. Onder de productnaam BlueConic wordt dit aangeboden en ook al ingezet. Wellicht ben ik in de gelegenheid om een keer een of meerdere succesvolle Nederlandse klantcases toe te lichten.

Marc

Ik zag dat Blueconic op 1 april(joke) haar release datum heeft En dat je op het andere wcm systemen kan inzetten. Ja dat is interessant natuurlijk!

Hans Willems

Update: BlueConic heeft een enorme groei door gemaakt. Het werkt in de praktijk samen met meerdere WCM systemen zoals SDL, Sitecore, Drupal; CRM systemen zoals SalesForce en Microsoft Dynamics en Marketing systemen zoals Portrait van Pitney Bowes. Een selectie van de klanten is te zien op de BlueConic website.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond