-

Column: need for speed vraagt om andere marketeers

De tijd dat het maken van een website kostbaar en tijdrovend programmeerwerk was, ligt binnenkort achter ons. Momenteel is er namelijk een sterk groeiende trend die enerzijds ervoor zorgt dat het prijskaartje van de meeste sites en apps tot wel meer dan een kwart kunnen dalen. En anderzijds – wat veel belangrijker is – dat dergelijke opdrachten in veel kortere tijdsperiode kunnen worden gerealiseerd.

Zo bestaan er binnen WordPress, dat goed is voor 23 procent van alle websites wereldwijd, zogeheten drag & drop-interfaces. Zoals Visual Composer, waarbij je – na het kopen van een template – al slepend in no time een goed ogende site bouwt. Koppel daar ervolgens allerlei modules uit de online markt aan en een goede werking met onder meer Google Analytics, uiteenlopende e-mailprogramma’s en CRM-tools is gegarandeerd.

Salesforce, bekend om zijn klantrelatiesoftware, heeft onlangs voor apps Salesforce Lightning gelanceerd, waarbij CRM, statistieken en data eenvoudig aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Lightning is nog in bèta, maar de video’s op YouTube doen je nu al afvragen waarom het vroeger eigenlijk allemaal zo ingewikkeld moest zijn. Ook Google biedt met Polymer een vergelijkbare oplossing. Het belangrijkste effect van deze drag & drop-tools voor de markt is vooral het sneller kunnen bijsturen nu de need for speed met de dag groter wordt.

Rijst de vraag of je voor het aansturen van al deze eenvoud nog wel sitebouwers en projectleiders moet inhuren. Een bouwer van kleinere, minder complexe websites is namelijk vaak iemand die ook componenten combineert en als extraatje hooguit nog een grafisch ontwerper bijschakelt. Daarnaast heb je de benodigde kennis met een avondje YouTube al snel zelf onder de knie. Dat geldt ook voor de marketeer, die hierdoor kleine webprojecten zelf kan uitvoeren. Dat is niet alleen goedkoper, maar levert hoogstwaarschijnlijk ook betere output op omdat hij het dichtst op de klantbehoefte zit.

Omdat de markt meer dan ooit om snelheid en klantgerichtheid vraagt, hebben marketeers met dit soort vaardigheden nu al een streepje voor op haar collega’s. Het niet willen of kunnen verdiepen in de toch niet zo ingewikkelde wereld van drag & drop-tools maakt van achterblijvende dertigers en veertigers ondertussen old-school marketeers. Met de potentie op drop-out.

Investeren in flexibel en snel kunnen inspelen op de klantwensen is dus niet alleen een noodzaak voor bedrijven, maar gaat des te meer de medewerkers aan. Dus bereid je maar alvast voor op af en toe op een avondje YouTuben. Zeker gezien je toekomstige doelgroep daar dagelijks langere tijd op vertoeft, is dat geen straf. Sterker, voor je het weet begrijp je hun wereld nog beter. En sla je zomaar twee vliegen in één klap.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine.(#139)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond