-

Column: Ook online bedrijven kunnen nog veel leren van RTL

Het is deze maand 25 jaar geleden dat Nederland commerciële televisie kreeg. In 1963 was er al een kortstondige poging vanaf zee gedaan met het REM-eiland, maar toen RTL-Véronique – het huidige RTL4 – van start ging, was het duidelijk dat er een nieuwe tijdperk was aangebroken.

Zoals te verwachten waren de reacties op de eerste uitzendingen, die toentertijd door maar 65 procent van de Nederlandse bevolking via de kabel kon worden bekeken, negatief. Véronique zou bestaan uit ‘goedkope programma’s’ en ‘platvloers amusement’. Het zou nooit iets worden. En dus maakte niemand zich in de burelen van de publieke omroep er druk om. In Hilversum reageerde men destijds zoals grote bedrijven nu ook vaak reageren als een nieuwkomer de markt betreed; ‘niet serieus nemen, dit waait wel weer over’. De wens is de vader van de gedachte.

Nog geen anderhalf jaar na de lancering was RTL echter al marktleider. Los van een aantal mindere periodes is het bedrijf dat nog steeds. Het concern telt nu vier grote zenders, een paar themakanalen, doet online goede zaken met Buienradar en Couvert én heeft met Videoland de eerste stappen op het gebied van Video on Demand gezet.

RTL is met z’n tijd meegegaan en houdt de maatschappelijke vinger aan de pols. Worden we met z’n allen te dik dan komt er een programma over obesitas. Hebben we weinig geld te besteden, dan biedt ‘Een Dubbeltje op Zijn Kant’ uitkomst, zowel op als voor het tv-scherm. Grote maatschappelijk thema’s worden slim vertaald naar herkenbare content die gretig aftrek vindt bij een groot publiek.

Ook heeft het concern niet afgewacht totdat een disruptieve nieuwkomer de markt zou betreden, en dus zag RTL5 al snel het levenslicht. Zo moest concurrent SBS het niet tegen een, maar twee RTL-zenders opnemen. Een slimme zet, maar toch niet slim genoeg. Want eigenlijk had SBS6 natuurlijk gewoon RTL6 moeten heten.

Veel grote bedrijven – ook online – kunnen nog veel leren van RTL dat ooit via een Luxemburgs achterdeurtje ons medialandschap binnensloop. En het van stoutste jongetje van de klas tot marktleider heeft geschopt. Het geheim van het succes? Een kwestie van goed luisteren naar je klanten, meten hoe zij het liefst bediend willen worden, daarvan leren, aanpassingen doorvoeren en wederom goed luisteren.

Een iteratief proces dat continu wordt doorlopen, net zoals bij veel startups het geval is. Eigenlijk was het bedrijf al ‘lean’ vanaf dag één en is het dat nog steeds. Dat werpt z’n vruchten af. RTL is een van de oudste startups van ons land.

*) Dit artikel is eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#134)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond