-

Persoonlijke data blijven vooral een ruilmiddel

Online bedrijven laten betalen voor gebruik van je persoonsgegevens. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het ook, in het geval van Stichting Datarechten. 

Het was even het gesprek van de dag: de nieuwe Stichting Datarechten gaat namens consumenten een vergoeding vragen aan bedrijven voor het gebruik van hun persoonsgegevens. Laten we eerlijk zijn, het klinkt te gek. Neelie Kroes zei het al eens: ‘data is de nieuwe olie’. En we krijgen alleen maar meer data. Logisch dus dat het leidend voorwerp, de consument, daarvan moet profiteren. Alleen op de manier van Stichting Datarechten is dat schier onmogelijk.

Scam

Een consument kan natuurlijk besluiten of een onderneming gegevens van hem mag gebruiken. Bedrijven moeten daarbij dan wel vertellen wat zij met de data doen en in sommige gevallen toestemming vragen. Bij een bestelling in een webwinkel lijkt me dat echter overbodig.

Een pakketje moet toch opgestuurd worden, niet waar? Beetje vreemd om de verzender hiervoor als tegenprestatie een rekening te sturen. Dat doe je toch ook niet bij gepersonaliseerde marketing middels e-mail of advertenties?

De betreffende toestemming moet wel op ieder gewenst moment weer ingetrokken kunnen worden. Dat is een zelfbeschikkingsrecht dat de consument simpelweg niet aan een Stichting kan overdragen. Dat de oprichter – nota bene een advocaat – dit niet weet, is een beetje vreemd.

Desondanks laat de Stichting er geen gras over groeien, en dus kregen verschillende bedrijven al een gepeperde factuur. Volgens de Volkskrant een scam, en verschillende brancheorganisaties waarschuwen al voor spookfacturen. De Fraudehelpdesk kreeg eveneens verschillende meldingen binnen en adviseert ondernemers de onderliggende overeenkomst op te vragen, die er niet is…. Bovendien ontbreekt hier elke wettelijke basis, dus luidt de enige logische conclusie: niet betalen.

WhatsApp

Dat persoonsgegevens geld waard zijn, is natuurlijk niet nieuw. De uitruil vindt elke dag plaats, want onze mailprogramma’s – maar ook Nu.nl, WhatsApp en Facebook – zijn niet gratis. Daarnaast hebben we vaak ook nog diverse klantenkaarten en wat meer zij, omdat zij ons voordeel bieden. En betalen we hierdoor met een deel van onze gegevens, voor de diensten die wij de moeite waard vinden.

De proefballon oplaten om de consument met klinkende munt te betalen voor het geven van persoonlijke data, is sympathiek. Dat doen sommige bedrijven al langer en met succes. Neem Datacoup die als broker optreedt. Elke keer dat je gegevens worden verkocht, krijg je een deel van de opbrengst. Dat is op een vreemde manier geruststellend. In tegenstelling tot het businessmodel van de Stichting Datarechten, waar de directeur, tevens de enige bestuurder, ook nog eens claimt geen winstoogmerk te hebben. Dat wringt.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#143)

Deel dit bericht

1 Reactie

datged

Mw. Doodewaerd,

Ik heb u artikel “persoonlijke data blijven ruilmiddel” met heel veel belangstelling gelezen. Met name hetgeen datacoup als activiteit uitvoert data verhandelen tegen geld.

Mij dringt zich nu de vraag op; hoe lang gaat dit nog duren? Het gaat niet heel lang meer duren dat data tegen data geruild gaat worden. Dan is het van belang om data in categorieën in te delen. Opdat de hele keten van begin af aan dezelfde data kan ruilen. Indien deze zienswijze gehanteerd gaat worden zijn we als
wereldbevolking technisch in staat om op afroep diensten en producten af te nemen. Immers nu weten we wat een gemiddeld mens in een bijvb. een westers land nodig heeft onderwijs, gezondheidszorg en voedingsmiddelen. Hier kunnen we heel goed op plannen. De ketens op afroep plegen een kleinere aanslag op onze grondstoffen. Er wordt veel minder gespeculeerd met voorraad posities omdat er pas afgenomen gaat worden op afroep. Hierdoor wordt de hele keten veel transparanter immers mijn data, en die van elk ander mens is te volgen tot aan de bron. Daarnaast is het sterke van deze opzet dat data de mens centraal stelt in deze processen en niet meer winstbejag of macht.

Het is een utopie te denken dat het zover zal komen gezien de huidige monetaire machthebbers. BIS/FED?ECB. Echter het is wel een ontwikkeling die het onderzoeken waard is waarbij Nederland als startup bijvb. via ons toch redelijke datacenters aan de wereld kan verzoeken om bijvb. data op een bepaalde wijze aan te leveren en te processen. Data als ruilmiddel zegt alles over de inhoud van de transactie tussen betrokken partijen. Geld ruilmiddel is slechts een ruilmiddel die inhoudelijk niets zegt over de inhoud van de transactie. Geld wikkelt alleen de transactie, zij is niet relevant voor het moment daarvoor het beslissingsmoment, wat ga ik kopen?

Vriendelijke groet,

datged

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond