-

SxSW: rechterschoen, mag ik een pizza Hawaï?

SxSW, het grootste techfestival ter wereld, presenteert ons de grootste innovaties van onze tijd en is daarmee het kompas richting de toekomst. Gister kwam ik hiervan het fysieke bewijs tegen: de Pizza Hut Pie Tops.

Door de tong van deze sneaker in te drukken bestel je een pizza. In de app die bij de sneakers hoort kun je vervolgens aangeven welke pizza je wilt. Voor wie nu (net als ik) wild enthousiast is en een extra tabblad heeft geopend om ze te bestellen heb ik slecht nieuws. De sneakers zijn een marketingactie en alleen beschikbaar voor een paar geluksvogels. Hoewel een gimmick, staat het symbool voor een ontwikkeling die op SxSW veel aan bod komt: de opkomst van apparaten en intelligence die ons steeds meer gaan helpen bij het doen van onze boodschappen.

De meesten van ons kennen de voorbeelden zoals de dash-buttons van Amazon en de (vaak nog domme) chatbots op Facebook, die je bijvoorbeeld helpen bij het boeken van je vlucht. En hoewel je het misschien zelf nog niet gebruikt in je dagelijks leven, krijgt intelligence veel aandacht hier in Austin. De ontwikkelingen staan namelijk niet stil. Dankzij de rijzende intelligentie van software en de lancering van apparaten als Google Home en Amazon Echo, doet het as we speak haar intrede in de huishoudens van miljoenen Amerikanen (en in de nabije toekomst van Nederlanders).

Maar op wie moet je je als marketeer richten als algoritmes straks je wc-papier kopen en je schoen een pizza bestelt? Waar e-commerce het afgelopen decennium werd gekenmerkt door het schap-van-elastiek (het aanbod van partijen als Zalando lijkt oneindig) zullen intelligentie en slimme apparaten ervoor zorgen dat het aanbod juist sterk gepersonaliseerd en daardoor smal zal zijn.

Heeft het in dat geval nog wel zin om een reclame voor wasmiddel op de eindgebruiker te richten? Of wordt de slag om de consument op het hoofdkantoor van bedrijven als Google gevoerd?

Het gevaar dreigt dat een klein aantal bedrijven over een aantal jaar niet alleen het digitale speelveld domineert maar ook een sterke greep op markten als de FMCG zal hebben.

Door de toenemende rol van intelligentie verdwijnt de noodzaak om door een groot aanbod van producten te scrollen. Waarom zou je nog googelen naar verschillende pizzeria’s als je met één druk op je sneaker een pizza bestelt? Dat dit ervoor zorgt dat je alleen nog bij Pizza Hut je pizza koopt is voor jou als consument geen probleem. Het betekent echter wel dat het voor pizzeria’s bijna onmogelijk wordt nog te concurreren met de Pizza Hut: al zijn hun pizza’s misschien veel lekkerder.

Het gemak van intelligente apparaten en vergaande personalisatie die weet welk merk bij je past en dit voor je bestelt, in combinatie met low interest producten, zorgt ervoor dat bedrijven zich kunnen gaan opmaken voor een gevecht dat misschien maar een paar winnaars zal kennen. Het wordt belangrijker dan ooit om onderdeel uit te maken van de persoonlijke voorkeur van consumenten. Als je eruit ligt is een reclamecampagne of een korting waarschijnlijk niet genoeg om terug in het mandje van de consument te komen.

Hoe dit gevecht zich gaat ontwikkelen is op dit moment nog onbekend. En wie uiteindelijk als winnaars de strijd verlaten? Het zou mij niks verbazen als dit de vrienden van Google en Amazon zullen zijn.

Geniet van je pizza Hawaï.

*) Al het nieuws en achtergronden van onze experts ter plaatse lees je in ons speciale SxSW-topic.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond