-

Sociale innovatie de strohalm voor interne communicatie?

Verantwoordelijken voor interne communicatie staan voor een flinke uitdaging. Enerzijds gaan er stemmen op om interne communicatie en het intranet op te heffen ten faveure van sociale media. Anderzijds zijn organisaties door de economische crisis flink gesaneerd. De eigen identiteit, de verbondenheid tussen medewerkers en de innovatiekracht zijn onder druk komen te staan. Biedt sociale innovatie kansen voor communicatiemanagers om nieuw houvast en elan te krijgen? Tijd om te innoveren.

Recent werden op het praktijkcongres Interne Communicatie van Corner-stone de resultaten van het Corner-stone onderzoek onder 2.000 interne communicatiemanagers gedeeld. Interne communicatiemanagers blijken hard op zoek naar een nieuwe invulling, een nieuwe missie voor zichzelf. Lag voorheen de nadruk vooral op het vertalen van de strategie van het management naar de werkvloer; steeds meer zien interne communicatiemanagers hun rol groeien naar coach en facilitator van communicatieprocessen in brede zin, om de boodschap van de vloer bespreekbaar te maken naar het management en in de breedte mensen te verbinden vanuit de filosofische gedachte “buiten is het nieuwe binnen”.

Maar is buiten wel het nieuwe binnen? De afgelopen jaren hebben we naast alle geneugtes van crowdsourcing en co-creatie ook de beperkingen van open-innovatie leren kennen. We ervoeren het belang van de eigenheid van de organisatie, en het geloof in deze eigenheid, het werken vanuit die eigenheid. Stand-out, from the wisdom of the crowd, zoals ik in een eerdere column hier op Emerce schreef. De recente stappen van de heilige “one more thing” Steve Jobs om in nauwe samenwerking met wetenschappers “de eigenheid van Apple” vast te leggen zodat ook na zijn (zakelijk) heengaan Apple écht Apple kan blijven.

En hier ligt een prachtige (vernieuwde) missie voor interne communicatie. Weg van het traditionele personeelsblad of intranet, je krijgt weinig respect als je grootste successen het publiceren van het dagmenu uit het bedrijfsrestaurant en de interne zoekertjes zijn. Op weg naar het bespreekbaar maken van het eigene. Het via co-creatie continu in bespreking gaan wat jou nou jou maakt, waarbij je niet zozeer gebruik maakt van de wijsheid van de anonieme crowd, maar van de mensen in de crowd die zich met jou willen identificeren. Je (oud)medewerkers, (toekomstige, huidige of ex-) klanten, partners, misschien zelfs wel je concurrenten. Die vaak beter kunnen benoemen waar de kracht van jouw eigenheid ligt dan jijzelf.

Interne communicatiemanagers kunnen de nieuwe managers gaan helpen deze eigenheid te leren kennen en op basis hiervan een droom voor de toekomst van de organisatie te formuleren. Om vervolgens het gesprek te faciliteren waarin elke individuele medewerker deze droom leert vertalen naar zijn eigen dagdagelijkse handelingsperspectief. Waardoor iedereen in de organisatie mee gaat helpen om te vernieuwen, om leniger te worden als organisatie, om weer toekomstvaster te worden. En de interne communicatiemanager? Die heeft zich weer een belangrijke en waardevolle rol verworven, de strohalm van sociale innovatie blijkt houvast te bieden voor een kansrijke toekomst.

*) Auteur: René Jansen, gepassioneerd verhalenverteller bij Winkwaves

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond