-

Technologie en design versterken elkaar in dynamische banners

Real time bidding maakt het mogelijk een zeer specifieke doelgroep of individu te targeten, maar wat heeft dat voor zin wanneer gebruik wordt gemaakt van een statische banner met een algemene boodschap?

Grensverleggende technologische ontwikkelingen in displayadvertising hebben een schat aan mogelijkheden opgeleverd in vergelijking met slechts enkele jaren geleden: van handmatig ontworpen en gecreëerde bannertemplates voor iedereen tot real time dynamisch gecreëerde banners voor elk individu. Dynamische banners zijn er in alle soorten en maten, maar vaak zijn de banners vooral functioneel en niet mooi opgemaakt. Dit is een gemiste kans voor de visuele kracht die een banner kan hebben en daarmee de positieve impact op het merk en uplift in andere kanalen.

Bij real time bannercreatie komen technologie en design bij elkaar en wordt de kracht van machines en algoritmes gecombineerd met de creativiteit van mensen om te zorgen voor een zo effectief mogelijke boodschap met een zo groot mogelijke impact.

Technologie
De technologie stelt adverteerders in staat in real time per individuele gebruiker en per individuele impressie een advertentie met een unieke lay-out, productaanbod en boodschap te kunnen genereren.

Zodra een oproep aan een adserver wordt gedaan komen geavanceerde, zelflerende algoritmes in actie die allerlei parameters meenemen. Dit zijn bijvoorbeeld elementaire parameters zoals het laatst bekeken product, categorie of populaire items gekocht door andere gebruikers. Meer complexe parameters zijn bijvoorbeeld statistische verbanden tussen producten en koopgegegevens van de specifieke gebruiker of de gemiddelde bezoeker.

Automatisch kunnen verschillende versies van een banner worden gegenereerd, afhankelijk van de interacties door de betreffende gebruiker met de site van de adverteerder, het aantal keer dat deze persoon al een banner heeft gezien en het stadium van de aankoopcyclus waarin deze gebruiker zich bevindt. In real  time worden beslissingen genomen ten aanzien van promotionele berichten, prijzen, kleuren, call-to-action buttons, etc. Al deze attributen en de verschillende templates betekenen in feite dat er tienduizenden banner variaties worden gebruikt die continu worden getest en geoptimaliseerd.

Hoewel de technologie dit alles mogelijk maakt zal menselijke creativiteit altijd een belangrijke rol blijven spelen.

Design
Inspirerend design wordt meestal geassocieerd met brandingcampagnes bovenin de funnel en veel veel minder met online direct response-campagnes. Dit is echter niet helemaal terecht, want campagnes gericht op conversie kunnen ook een zeer fraaie vormgeving hebben. Creativiteit is echter slechts een middel en geen doel op zich. Bij een campagne die volledig op conversie is gericht, moet rekening worden gehouden met het feit dat een mooi design niet per definitie bijdraagt aan een goede click- en conversieratio.

Voordelen
De belangrijkste voordelen van een goed opgezette dynamische campagne zijn:

  • Betere prestaties: real time gepersonaliseerde en dus relevantere advertenties zorgen voor aanzienlijk betere prestaties. In vergelijking met een niet-gepersonaliseerde campagne levert een gepersonaliseerde retargetingcampagne bijvoorbeeld gemiddeld een tien keer beter resultaat (post-click conversieratio).
  • Efficiënt: door gebruik te maken van dynamisch gegenereerde banners en semi-automatische platforms kan in real time worden getest tegen zeer geringe kosten. Het continu testen van een groot aantal lay-outs, berichten en producten is essentieel voor het realiseren van de beste prestaties.
  • Meer variatie, minder irritatie: een goed systeem voor product-aanbevelingen zorgt voor het tonen van producten die gebruikers  niet eerder hebben gezien en stimuleert zo cross- en upsell. Samen met een goede frequency capping, de vele verschillende banner variaties en het aanpassen van de boodschap en lay-out zorgt dit ervoor dat veel minder snel irritatie op zal treden bij de consument.

Voorwaarden voor succes
Om dynamische display advertising tot een succes te maken, zijn goede programmeurs nodig voor het ontwikkelen van intelligente product aanbeveling algoritmes. Deze algoritmes dienen te zorgen voor extra conversies terwijl tegelijkertijd wordt geoptimaliseerd om de best presterende banner te kiezen uit een nagenoeg oneindig aantal variaties. Tevens zijn creatieve mensen nodig met goede ideeën en designers die ervoor kunnen zorgen dat de uitingen er perfect uit zien.

Daarnaast is het ook van belang dat de aanbieder overweg kan met live data en zo bijvoorbeeld rekening houdt met de actuele voorraad en voorkeuren voor specifieke promoties. Het is uiteraard niet de bedoeling dat consumenten klikken op een banner om er vervolgens achter te komen dat het betreffende product niet op voorraad is

Hoe ziet de toekomst van dynamic advertising eruit?
Momenteel worden dynamische banners veelal ingezet voor retargeting campagnes. Nog zelden wordt gebruik gemaakt van de beschikbare interne data om ook hoger in de funnel dynamische display advertising in te zetten op basis van performance. Met een geïntegreerde aanpak kan het rendement op zowel het retargeting budget als het display budget sterk worden verbeterd.

Zo is het bijvoorbeeld onnodig om eerdere bezoekers van een website een algemene en minder relevante banner te tonen, terwijl al informatie beschikbaar is over hun interesses. Ook kan een brandingcampagne een performance boost krijgen door dynamisch dagelijks andere producten te laten zien. Dit kunnen bijvoorbeeld de best verkochte producten van gisteren zijn. Deze selectie van producten kan verschillen op basis van de publisher waar de advertentie wordt vertoond of bijvoorbeeld op basis van het geslacht of de leeftijd van de betreffende consument.

Door creativiteit te combineren met dynamische data technologie zullen de prestaties van campagnes en het effect op het merk enorm verbeteren en kunnen dynamische banners ook boven in de funnel worden ingezet.

Deel dit bericht

1 Reactie

danny

goed artikel harm, thanx!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond