-

Wat Twitters nieuwe timeline voor marketeers betekent

Twitter heeft de timeline op het mobiele platform aangepast. Favoriete tweets van mensen die je volgt kunnen in jouw timeline worden geplaatst. Wat betekent dit voor marketeers?

Na de eerste screenshots die het experiment in werking lieten zien, bevestigde Twitter min of meer dat de mobiele vernieuwing wordt doorgevoerd. De pagina What is timeline in het help centre is aangepast, waarmee het definitief lijkt dat Twitter favs in jouw timeline gaat plaatsen.

Twitter-Star

Het nieuwe onderdeel dat je nu op de timelinepagina kunt vinden luidt:

  • Additionally, when we identify a Tweet, an account to follow, or other content that’s popular or relevant, we may add it to your timeline. This means you will sometimes see Tweets from accounts you don’t follow. We select each Tweet using a variety of signals, including how popular it is and how people in your network are interacting with it. Our goal is to make your home timeline even more relevant and interesting.

Twitter heeft dus een algoritme gemaakt dat kijkt naar wie jij volgt en als zij een tweet favoriet maken (of een andere vorm van interactie ermee plegen) dan kan die tweet in jouw timeline verschijnen. Dus zonder dat je het betreffende account volgt. Vooralsnog gebeurt dit alleen in de organische timeline. Je kunt de feature dus niet als promoted product inzetten of gebruiken.

De eerste reacties zijn vooral negatief, met name door dat deel van de Twitter gemeenschap die al langer actief is, de heavy users, maar voor hen is deze aanpassing dan ook niet bedoeld. Hij is gericht op nieuwe gebruikers die nog zoekende zijn naar wie te volgen, of naar gesprekken om deel aan te nemen. Voor hen biedt het nieuwe kansen om accounts of gesprekken te ontdekken.

De criticasters spraken al over een Facebookachtige aanpassing van de timeline die volgens enkelen een draak is. Maar dat is niet geheel correct, je tijdlijn op Twitter blijft chronologisch. Misschien is een vergelijking van een feature uit de online shoppingwereld meer op zijn plaats. Door favs van mensen die je volgt in de timeline te laten opduiken biedt Twitter een soort service als ‘Kopers van dit boek/ deze plaat kochten ook…‘. Een aanvulling op het bestaande dus.

Favorietspam
Spammers hadden de fav-knop als tool al ontdekt, zij hebben bots geschreven die naar het schijnt willekeurige tweets, soms van meer dan honderd dagen oud, opeens favoriet maken. Daardoor krijgt degene die de tweet opstelde een melding in zijn of haar notificaties tab. En een dergelijke melding is tevens een kans, niet alleen voor spammers, maar ook voor marketeers!

Marketingtoepassing
Voor degenen die zakelijk actief zijn op sociale media voor de eigen zaak of als online marketeer biedt deze aanpassing ook nieuwe kansen, of kansen die al langer bestonden maar die nu nog grotere impact hebben.

  1. Fav-Widget
    Je kon al widgets maken die je eigen favs, dus de tweets die jij zelf favoriet maakt, te laten embedden op je website. Op die manier kan een restaurant bijvoorbeeld een testimonialpagina maken waarin ze alle tweets van enthousiaste bezoekers favven. Die tweets komen dan automatisch in de widget die op de testimonialpagina van je eigen website staat. Daarmee laat je anderen vertellen hoe goed het toeven in jou etablissement is. Maar dat is op basis van je eigen favs. Wil je de nieuwe feature gaan gebruiken dan moeten anderen jouw tweets favven om die via de nieuwe feature in hun netwerk te laten opduiken. Je kunt dit bewerkstelligen door elke keer als je een dergelijke tweet opneemt in de widget, hier een melding van te maken door te favven met een link naar de pagina waar de widget in staat. De gefavte persoon kan die tweet favven en deze zo in zijn of haar netwerk laten opduiken bij hun volgers.
  2. Fav en Win
    Ik ben geen groot voorstander van actie-reactie marketing op dergelijke voorwaarden, maar ik vrees dat ik daar redelijk alleen in sta. Door de nieuwe feature zullen merken en bedrijven ervoor willen gaan zorgen dat hun tweets zoveel mogelijk gefavt worden zodat ze in de timeline van anderen opduiken. De (te) makkelijkste manier om dat plat te doen is door soortgelijke acties die we al kenden van de ‘Like deel en Win’-acties op Facebook. Als je dit gaat doen, zorg dan dat de prijs klein genoeg is om alleen echte fans te boeien, anders krijg je mensen die alleen om de prijs gaan favven en dan wordt je bereik weliswaar groter, maar niet in de juiste doelgroep.
  3. Gewoon door blijven gaan zoals je deed
    Het voordeel van het hebben van een goede strategie (die je hopelijk al had), is dat je gewoon door kunt blijven gaan met datgene wat je al deed: interessante content delen, mensen inspireren en enthousiasmeren, interactie aangaan met echte fans en hen belonen voor oprechte engagement. Zoals ik al eerder hier schreef zijn er talloze (13+1) manieren waarom mensen favven. De nieuwe feature zal daar alleen een positieve draai aan geven nu de daardoor gegeven favs ook de kans krijgen om daardoor bij anderen als tweet in hun timeline te komen.

Hoe te voorkomen/ ontwijken
Vooralsnog wordt de nieuwe timeline alleen uitgerold op het mobiele platform en dan ook nog alleen in de apps van Twitter zelf. Voorkomen/ ontwijken van deze aanpassing is dan ook simpel, overschakelen naar een andere app dan die van Twitter. Daar zijn honderden, zo niet duizenden, alternatieven voor. Dan zie je geen favs van anderen, zelfs geen promoted tweets meer!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond