-

Vijf redenen waarom elke CEO actief op Twitter moet zijn

Twitter is je live connectie met de rest van de wereld. Als er ergens iets in de wereld gebeurt, gebeurt het ook op Twitter. Het is de plek om op de hoogte te blijven van actuele zaken op gebied van sport, TV, entertainment en politiek. Steeds vaker zijn bedrijven ook actief op Twitter om in direct contact te blijven met klanten, concurrenten en pers. Dit biedt grote mogelijkheden voor betere productontwikkeling, goede en snelle communicatie en het verhogen van klanttevredenheid.

Met name in de Verenigde Staten blijken CEO’s van bedrijven de kracht van Twitter ook te ontdekken. Uit onderzoek van WeberShandwick blijkt dat het percentage Amerikaanse directeuren dat actief is op social media in vier jaar tijd gegroeid is van 36 naar 80 procent. Helaas lopen Nederlandse directeuren achter op hun Amerikaanse collega’s. Ze zijn simpelweg nog niet gewend aan social media gebruik, twijfelen of het echt iets oplevert, denken dat het te veel tijd kost en – last but not least –  zijn angstig voor de risico’s die gepaard gaan met het uiten van meningen op een open platform. Hoe begrijpelijk ook, de voordelen wegen duidelijk op tegen de gepercipieerde nadelen en gelukkig zetten steeds meer CEO’s zich over deze drempels heen.

De onzichtbare CEO die zich verschuilt achter persvoorlichters en de corporate communicatie afdeling is niet meer van deze tijd en is een gemiste kans. We leven en werken in een verbonden, transparante en digitale wereld waarin we ons voor onze beeldvorming steeds meer afstemmen op wat de directies van bedrijven zeggen en doen. Hierbij wordt snelheid van nieuwsverstrekking en reageren steeds belangrijker. Twitter stelt CEO’s bij uitstek in staat om de regie in eigen hand te houden en daardoor grip te houden op de reputatie van zichzelf en het bedrijf.

Indien je nog niet overtuigd bent, of je eigen CEO een zetje in de rug wil geven, volgen hieronder vijf argumenten voor leidinggevenden om gebruik te maken van Twitter.

  1. Contact met huidige en toekomstige medewerkers

Twitter is een logische plek om direct te communiceren met je medewerkers – zonder dat je ‘vrienden’ met ze hoeft te worden. Zorg dat je intern zichtbaar bent zodat medewerkers je volgen en je berichten kunnen retweeten. Dit bevordert een transparante werkcultuur en het verkleint de afstand tussen de directiekamer en de werkvloer. Uit onderzoek blijkt dat ook het imago van de directie en de interne verbondenheid binnen het bedrijf worden verbeterd. En als bonus blijkt het ook nog goed te helpen tijdens het oriëntatie proces van nieuwe medewerkers. Zij geven aan eerder bij een bedrijf met een ‘Social CEO’ te solliciteren. Uitstekende voorbeelden zijn Corinne Vigreux (TomTom, @CorinneVigreux) en Pieter Zwart (Coolblue, @PieterZwart).

  1. Versterk je merk

Bedrijven doen doorgaans hun best om een beeld van onkwetsbaarheid en onfeilbaarheid te etaleren. Natuurlijk, niemand loopt graag met zijn zwakheden te koop. Maar de huidige groep klanten en partners zijn steeds meer op zoek naar de gezichten achter het bedrijf. Door het open en actuele karakter geef je via Twitter een inkijkje achter de schermen van het management van het bedrijf wat uiteindelijk de merkwaarde ten goede komt. Uiteraard hebben de meeste berichten een zakelijk karakter maar denk ook zo nu en dan aan het delen van iets persoonlijks. Menselijkheid biedt vertrouwen en daardoor trouwere klanten en meer omzet.

Richard Branson (@richardbranson) en Elon Musk (@elonmusk) zijn bij uitstek CEO’s die zich presenteren als boegbeeld van hun onderneming en daarbij ook hun persoonlijke kant laten zien. Maar ook in Nederland zijn er goede voorbeelden. Zoals Paul Polman (Unilever, @PaulPolman) en Aart J Roos (Auping, @AartJC) die het publiek deelgenoot maken van hun missie: de zoektocht naar een duurzame toekomst.

  1. Direct contact met je klant

Digitalisering heeft de zakelijke wereld voorgoed veranderd. Iedereen is met elkaar verbonden en de verwachte reactiesnelheid gaat steeds meer naar real-time. Klanten en proscpect zijn slechts een klik van je verwijderd en de CEO kan daarin op het juiste moment het verschil maken. Met minder dan 140 tekens kunnen relaties worden versterkt, klachten worden behandeld en business worden gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar Rene Frijters (CEO KNAB Bank, @rfrijters) en Bas van der Veldt (Algemeen Directeur AFAS Software, @basvanafas). Beiden schromen er niet voor om snel en in het openbaar te reageren op vragen van klanten via Twitter. Behalve dat feedback over de eigen organisatie kan helpen in de besluitvorming, draagt zo’n persoonlijke reactie van de CEO ook enorm bij als het gaat om het realiseren van sympathie voor het merk. Natuurlijk mag Pieter Zwart (CEO Coolblue @PieterZwart), niet ontbreken met zijn sublieme reacties en open houding.

  1. Baas over je eigen boodschap

Het behoeft eigenlijk geen uitleg, maar journalisten behoren tot de meest intensieve Twittergebruikers. Vier van de vijf journalisten gebruikt Twitter om nieuws op het spoor te komen, quotes te vinden en algemeen informatie te vinden over bedrijven die voor hen interessant zijn. Via Twitter heeft de CEO een directe verbinding en worden persconferenties overbodig. Dit schept een band die kan worden gebruikt om de boodschap naar de media te controleren, waar nodig aan te scherpen en om commentaar bij het nieuws te verstrekken. Steeds vaker zien we de inzet van live video beelden via Periscope om het bericht nog persoonlijker te maken. Een Nederlands  voorbeeld is Wiebe Draaijer (Rabobank, @WDraijer).

  1. Blijf op de hoogte van de actualiteit

Als er ergens in de wereld iets gebeurt, dan gebeurt het ook op Twitter. Twitter is het snelste medium om op de hoogte te blijven van alles wat je interesseert. Dat betreft natuurlijk nieuws, politiek, TV, entertainment en sport. Maar zeker ook zakelijke gebeurtenissen. Door je klanten en concurrenten te volgen verkrijg je sneller en beter inzicht in de markt. Door journalisten en media te volgen blijf je op de hoogte van alle relevante ontwikkelingen in de markt en door politici te volgen weet je wat er op beleidsmatig terrein te verwachten is. Voor veel mensen op Twitter is het volgen van de juiste accounts de beste manier om de hele dag goed geïnformeerd te zijn. Voor CEO’s biedt dit duidelijke voordelen.

Zijn al deze vijf redenen op zich al voldoende reden om als CEO aan de slag te gaan met Twitter, gecombineerd zorgen ze voor een zichtbaarder profiel van jezelf en je bedrijf, kortere communicatielijnen met werknemers en klanten en uiteindelijk meer business.

Deel dit bericht

3 Reacties

Manoah Klaasse

Ha Tristan. Goed te zien dat, ondanks dat je op Marketingfacts social media platformen (waar Twitter tot behoort) tot de grond toe hebt afgebrand, toch blijkbaar op je mening terugkomt en de waarde ervan inziet. Ik=blij! Grt Manoah

Manoah Klaasse

Ja, en dan gewoon de verkeerde comment onder de verkeerde post plaatsen. Tijd voor weekend! Forget about it Marc! https://www.youtube.com/watch?v=Zf0ZyoUn7Vk

Teliq

Goede ontwikkeling. Zie dit steeds meer opkomen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond