-

Drie redenen waarom een Social Media Team onmisbaar is

Alle organisaties willen iets bereiken met Social Media. Meestal is één persoon hiervoor verantwoordelijk. Maar hoeveel tijd en energie er ook wordt ingestoken, resultaat blijft vaak achterwege. Want om echt iets te bereiken, hebben organisaties een Social Media Team nodig.

Wat is er aan de hand?

Iedere organisatie is tegenwoordig zichtbaar op Social Media. Men verwacht dan dat één persoon de accounts beheert en updates plaatst. Dat hij of zij zorgt voor onweerstaanbare content waar (potentiële) relaties naar snakken. Dat die felbegeerde interactie zichtbaar wordt. Dat online monitoring wordt gebruikt om meer inzicht te krijgen in markt, klant en concurrent. Dat het prille contact wordt gelegd met nieuwe en bestaande relaties. Net zolang tot het enthousiaste Ambassadeurs, Fans of Super Promotors zijn geworden. Kortom, men verwacht dat één persoon dit varkentje zal wassen.

Waarom eigenlijk?

Simpel. Social Media is vaak ‘het dingetje’ van communicatie of marketing. Diegene die daarvoor een cursus of leergang heeft gevolgd. Omdat hij of zij een plan heeft gemaakt. Er zoveel affiniteit mee heeft. En iets doet met Twitter, YouTube en Facebook.

Dat is wat collega’s vaak zeggen. Maar de echte redenen liggen vaak wat dieper. Veel collega’s hebben koudwatervrees en missen zekerheid. Ze vinden het risico te groot dat ze fouten maken – en dat wordt zelden beloond. Natuurlijk, de directie of het MT ziet er wel wat in, maar geeft zelf niet het goede voorbeeld. En een enkeling denkt nog steeds dat ‘het wel overwaait’.

Dus lijkt het logisch dat één persoon de boel bestiert. Maar dat is het niet. Sterker nog. Dit is een doorlopende weg.

Waarom een Social Media Team onmisbaar is

Er zijn minstens drie redenen om te beginnen met een Social Media Team:

  • Meer impact
  • Meer kennis
  • Meer continuiteit
#1 Meer impact

Veel medewerkers zijn al aanwezig op Social Media. Zo is de kans groot dat 99 procent van alle salescollega’s een account heeft op LinkedIn. En als we de Nederlandse statistieken mogen geloven, hebben ze gemiddeld 336 connecties. Daar zitten ongetwijfeld veel belangrijke relaties tussen. Stel dat een kwart actief participeert – bijvoorbeeld door updates te plaatsen over projecten, events of andere relevante informatie. Het effect daarvan is zeker terug te zien in websitebezoeken, reacties of leads. Door salescollega’s te betrekken in een  team, is de impact op Social Media direct een stuk groter.

#2 Meer kennis

De sales afdeling is het gezicht in de markt en daar weten ze goed wat relaties zoal bezighoudt. De directie heeft een visie en weet hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Bij een afdeling productmanagement ligt alle know-how over producten of diensten. En een service afdeling weet precies waar klanten zoal tegenaan lopen. Kortom: door mensen van andere afdelingen te betrekken in een multidisciplinair team, wordt het delen van relevante informatie via Social Media een stuk makkelijker.

#3 Meer continuïteit

Een derde argument om te beginnen met een Social Media team: het borgen van de continuïteit. Immers, Social Media is 24/7. De wereld draait door, ook als de verantwoordelijke persoon op vakantie is, ziek uitvalt of bij een andere organisatie gaat werken. Het borgen van de continuïteit is belangrijk om het vertrouwen in organisaties online te versterken en vast te houden.

Zonder een Social Media Team is de kans groot dat er niets verandert. Geen interactie. Geen nieuwe leads. Geen ambassadeurs. Het gevolg laat zich raden. Vroeg of laat wordt de vraag gesteld wat Social Media concreet heeft opgeleverd. Als het antwoord daarop onvoldoende is, wordt de conclusie snel getrokken. En dan is het beter om gewoon te stoppen met Social Media.

Dus wat te doen?

Breng Social Media naar een hoger niveau. Een strategische of coördinerende rol van een multidisciplinair team is daarbij een randvoorwaarde.

De eerste stap is een (snelle) inventarisatie van collega’s die mee willen werken. Daarnaast kan het nodig zijn om te investeren in extra draagvlak bij de directie. Verder brengt een Social Media beleid direct meer rust en duidelijkheid binnen een organisatie. Net als onderzoek naar het (online) mediagedrag van klanten en andere stakeholders.

Tenslotte is het belangrijk te handelen vanuit een visie en geven Social Media Case Studies vaak de nodige inspiratie. Om de aandacht van de directie vervolgens vast te houden, is het belangrijk om de taal van de business te spreken. Praten over ‘Twitter volgers’ en ‘Facebook Fans’ voegt dan weinig toe. Maar wie de relatie kan leggen tussen Social Media en klantloyaliteit, leadgeneratie, innovatie of omzet, zit op het goede spoor.

Afbeelding: wikipedia

Deel dit bericht

1 Reactie

Nicol

Interessant artikel! Ik ben een groot voorstander van social media, ik vind het jammer om te zien dat sommige bedrijven de waarde ervan (nog) niet inzien. De interactie die ontstaat tussen een organisatie en haar doelgroep kan er denk ik echt voor zorgen dat organisatie en klant dichter bij elkaar komen te staan. Daarnaast is social media een mooie mogelijkheid om de persoonlijke kant van een organisatie naar voren te laten komen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond