-

Zou ik 1,2 miljard euro betalen voor SBS?

Zou ik 1,2 miljard euro betalen voor een traditioneel mediabedrijf in Nederland? In 2011. Want dat is wat SBS is. Een traditionele broadcaster. In een (video)wereld die op het kantelpunt staat van de grote verschuiving. Naar digitaal.

Ja, dat zou ik doen als iemand anders tweederde van de aankoopsom betaalde. John de Mol vond in Sanoma een partij die tweederde wilde financieren. Zelf kan hij de deal maken om de SBS-zenders als springplank te gebruiken voor zijn eigen formats. John de Mol doet vast een goeie deal. Zo zou ik het ook hebben gedaan.

Zijn Talpa heeft bewezen een krachtig contenthuis te zijn dat aansprekende formats groot kan maken. In Nederland heeft hij nu ook drie tv-zenders als kweekvijver en kan hij, bij bewezen succes, zo veel mogelijk formats naar het buitenland exporteren. Daar is niets mis mee. Daar mogen we als Nederland trots op zijn.

Maar is het ook voor de grootste aandeelhouder Sanoma een goeie deal? Die vraag ik hoor ik maar weinig gesteld worden.

Sanoma moet, zoals elke uitgever, de sprong maken van tekst en plaatjes naar beeld en geluid. Dat is nu eenmaal hoe de media zich nu ontwikkelen. Tot nu toe had het die av-expertise niet in huis. SBS wel. Overigens, SBS’ echte expertise zit natuurlijk vooral in het programmeren, aankopen en exploiteren van formats. Maar, het heeft ook een eigen productiehuis. Ook dat is overgenomen en nu van Sanoma. Het is deze partij die de ‘journalistieke’ programma’s daadwerkelijk maakt en misschien nog een beetje meer.

Als ik de baas zou zijn van Sanoma Digital (is daar trouwens geen vacature momenteel?) zou ik werkelijk wátertanden van de exploitatiemogelijkheden die er nu al op videogebied liggen. In de nieuwe constellatie zijn er zeker quick wins te behalen. Maar dat is de korte termijn.

Op de iets langere termijn verschuift de wereld van tekst en plaatjes en die van beeld en geluid grotendeels naar digitaal. SBS heeft tot nu toe geen grote digitale ambities gehad.

En daar zit Sanoma dan, met twee traditionele businessmodellen en een digitale toekomst waarvan niemand weet hoe hij er echt uit gaat zien. Het moet durven investeren in een toekomst die eerst even ten koste gaat van zijn eigen business. Sanoma moet dus niet één keer maar twee keer in zijn eigen staart bijten.

Ik wens ze wijsheid.

*) Auteur Marianne Zwagerman (@mariannezw) is eigenaar van een communicatiebureau. Ze is mede-oprichter van omroep PowNed en was daarvoor bij Telegraaf Media Groep als directeur verantwoordelijk voor de digitale strategie in Nederland.

Deel dit bericht

2 Reacties

Leslie Wilson

Inderdaad de million dollar question. De migratie van print naar digtaal levert al heel wat uitdagingen op en van echte synergy is nog geen sprake. Laat staan van print naar TV, wellicht moeten we daar ook niet aan denken. Sanoma heeft wel de kennis en content in huis om diverse doelgroepen te bereiken in combinatie met John de Mol zijn expertise lijkt dat een perfect huwelijk. Legio mogelijkheden, no doubt. De bruidschat is prijzig, no doubt. Dick Molman had gister het podium om een helder verhaal te presenteren, maar kwam niet echt lekker uit de verf. Zodoende blijven de vragen en het beeld dat John de beste deal heeft gesloten.

Jeroen Hupscher

Het is een geweldige stap van Sanoma!! Mediabedrijven zijn distributienetwerken om doelgroepen aan zich te binden via relevante content/merken en daarmee waarde te bieden aan adverteerders. Door broadcasting toe te voegen aan het assortiment van Sanoma verbreden en verdiepen zij hun bereik. Een mere a boire aan mogelijkheden!! De vraag is meer of Talpa in staat is om vanuit een doelgroepfilosofie in staat is formats te realiseren die waarde toevoegen aan de merkenplatforms van Sanoma. Hoe digitaal de toekomst ook zal zijn, consumenten zoeken houvast in relevantie en (h)erkenning. Zo lang een youtube filmpje DWDD nog nodig heeft om gepushed te worden (en andersom) kan Sanoma met veel vertrouwen naar een verre -crossmediale- toekomst kijken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond