-

Ads beter zichtbaar op mobiel

De zichtbaarheid van display ads is op de mobiel vele malen groter dan op de desktop. En dat geldt voor bijna alle formats. Het verschil blijkt echter het grootst voor banners gemaakt in standaard HTML5: daarvan is de mobiele zichtbaarheid gemiddeld 79,3 procent in vergelijking met 48,4 procent voor de desktop.

Ook rich media HTML5-uitingen en standaard Flash-banners doen het beduidend beter op de mobiel: 70 procent versus 50 procent. Alleen in Flash gemaakte rich media-uitingen zijn op de desktop (59,1 procent) beter zichtbaar dan de mobiel (29,4 procent).

Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek van Sizmek. Meer dan 840.000 ads en 120.000 campagnes in 74 landen en 6 continenten werden onderzocht.

Via uitgevers of programmatic?

Direct ingekocht via uitgevers (mobiel: 74,1 procent, desktop: 54,4 procent) of middels programmatic buying (mobiel: 81,4 procent, desktop: 39,7 procent) geeft de beste zichtbaarheid. Dit effect laat zich wereldwijd zien. Maar in Noord-Amerika zijn de resultaten het opvallendst: daar springt de zichtbaarheid van Flash rich media 22 procentpunten omhoog als het direct via uitgevers wordt aangeboden. HTML5 rich media laat er een verhoging van 15 punten zien.

HTML5 versus Flash

Meer interactieve formats zorgen voor betere zichtbaarheid, zoals verwacht. Vooral in Noord-Amerika is rich media verzekerd van meer aandacht dan standaard banners. Het verschil is daar maar liefst 29 procent. In Europa is dit verschil een stuk kleiner met 8,3 procent.

plaatje siz 4

Onder de standaard banners laat HTML5 over het algemeen betere resultaten zien dan Flash. Een standaard HTML5-banner is 25 procent beter zichtbaar dan de Flash-tegenhanger. Vooral in Azië (39 procent) en Latijns-Amerika (47 procent) zijn de verschillen groot. Adverteerders weten daar blijkbaar de cross screen-mogelijkheden van HTML5 ten volste te benutten. In Europa presteren standaard HTML5-banners ook beter dan de standaard Flash-ads, maar het verschil is hier met 9,1 procent een stuk minder groot.

Het volledige rapport Viewability Benchmark Report – Winter 2015 van Sizmek kan hier gedownload worden.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#140)

plaatje siz 3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond