-

Afname in groei tijdsbesteding aan mobiele apparaten

Jaar op jaar turen we per dag steeds langer naar de schermpjes van onze mobiele telefoons of tablets. Niets nieuws onder de zon. Maar de groei neemt af. En in 2016 is de verwachting dat het dan ook niet meer om dubbele cijfers gaat.

Dat concludeert eMarketer op basis van eigen onderzoek. In de VS groeide het datagebruik van tablets en mobiele telefoons in 2015 met 11,3 procent naar 2 uur en 54 minuten per dag. Een flinke toename, maar wel eentje die in omvang al sinds 2012 afneemt.

Voor 2016 is de verwachting dat Amerikanen gemiddeld 3 uur en 8 minuten op de mobiele apparaten spenderen, zonder aan stemactiviteiten te doen. Waar de afname in groei aan te danken is? De grote meerderheid heeft inmiddels een smartphone. Daar komen er dus relatief weinig van bij. En bovendien zijn er nu eenmaal grenzen aan het aantal activiteiten dat je op de huidige apparaten kunt doen, stelt eMarketer.

plaatje eMarketer 2

Vooral veel appgebruik

Waar de groei in tijdsbesteding nog wel vandaan komt? Apps. In 2015 spenderen Amerikanen gemiddeld 3 uur en 5 minuten per dag aan apps op hun mobiele telefoon of tablet. Een toename van bijna een kwartier per dag in vergelijking met vorig jaar (2 uur en 51 minuten).

Voor 2016 verwacht eMarketer dat apps gemiddeld 3 uur en 15 minuten worden gebruikt per dag. Dagelijkse mobiele browseractiviteiten blijven echter gelijk op 51 minuten, is de verwachting.

Andere media laat afname zien

En alhoewel de groei in tijd gespendeerd aan mobiele apparaten nu afneemt, laat mobiel als enige medium tenminste nog groei zien. Het gebruik van tv neemt dit jaar af met 4,1 procent naar 4 uur en 22 minuten per dag. Ook radio ziet dalende gebruikscijfers (-1,9 procent). En print eveneens (-6,2 procent).

En deze dalende cijfers blijven, aldus eMarketer. In 2016 kijkt de gemiddelde Amerikaan nog ‘slechts’ 4 uur en 3 minuten tv (-3,1 procent). Maar video kijken als geheel, over alle kanalen gemeten, blijft grofweg gelijke cijfers houden wat inhoudt dat tv-tijd ingeruild wordt voor digitale videotijd.

plaatje eMarketer 3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond