-

Big Data nog weinig ingezet voor real-time of voorspellingen

Datagedreven opereren? Bij de meeste bedrijven zijn de datatoepassingen nog relatief simpel en vooral gericht op analyse in plaats van real-time en voorspellingen. Een gemiste kans én risico voor de lange-termijnkoers van een organisatie.

Nu al zegt 22 procent van de bedrijven achter te lopen op de concurrentie terwijl ruim 81 procent van de respondenten aangeeft dat de mogelijkheden van Big Data voor de eigen organisatie groot zijn.

Dat blijkt uit de Big Data Survey 2015 van data-consultancybureau GoDataDriven en vakbeurs Big Data Expo. Bijna 200 bedrijven werden onderzocht om inzicht te geven in de actuele rol van big data, de mate van adoptie, intenties en mogelijke valkuilen.

Data uit voor de hand liggende bronnen

Wat blijkt? De data die gebruikt wordt is over het algemeen numeriek en komt vaak uit voor de hand liggende bronnen, zoals CRM en klantendatabase (18 procent), websitestatistieken (18 procent), externe bronnen (14 procent) en marketingdata vanuit e-mailstatistieken (14 procent) en transactionele data (13 procent). Toepassingen met data uit rijkere bronnen zoals tekst, beeld en geluid zijn er nog zeer weinig, terwijl hier grote winst te behalen is.

plaatje GoDataDriven

Meer budget voor datagedreven toepassingen

De meeste bedrijven maken komend jaar meer budget vrij voor datagedreven toepassingen en zijn van plan te investeren in de kennisontwikkeling binnen het team. Een klein deel van de bedrijven is momenteel al bezig met het toepassen van kunstmatige intelligentie, machine learning, voorspellende modellen en deep learning.

Maar dat verandert in hoog tempo. Binnen drie jaar verwacht 50 procent van de respondenten de eerste toepassingen met geavanceerde technologie ontwikkeld te hebben.

Visie het belangrijkst voor succesvolle implementatie

Wat de belangrijkste factoren zijn voor een succesvolle implementatie van een Big Data-strategie? Visie, aldus 28 procent van de ondervraagden, en ondersteuning vanuit de directie (19 procent). Maar ook ondersteunende systemen en processen (18 procent), budget (14 procent), talent (11 procent) en training (10 procent) spelen een belangrijke rol.

plaatje GoDataDriven1

Data als strategische pijler

Tegelijkertijd geeft een opvallend groot deel van de ondervraagden aan dat het binnen het eigen bedrijf wel goed zit met de strategische rol van data. 37 procent vult in dat de bedrijfsdirectie data als een strategische pijler ziet, terwijl 27 procent het hier gedeeltelijk mee eens is. Bij bijna een kwart van de bedrijven (23 procent) is er binnen de bedrijfsdirectie op dit vlak juist een grote winst te halen.

Ruim 67 procent van de bedrijven zegt dan ook dat de mogelijkheden van big data voor de eigen organisatie groot zijn. Nog eens 14,5 procent is het hier gedeeltelijk mee eens. Slechts 9 procent is het in meer of mindere mate oneens met deze stelling.

Meer highlights:
  • Hadoop is het meest populaire dataplatform: 21 procent heeft een of andere Hadoop-implementatie (Hadoop, Horton, Cloudera).
  • Terwijl bij de licensed software SAP (8 procent), SPSS (7 procent) en SAS (6 procent) het beste scoren.
  • Datatoepassingen worden het vaakst gebruikt binnen marketing (19 procent).
  • Informatietechnologie is bij 13 procent een toepassing, terwijl fraudedetectie (6 procent) en riskmanagement (6 procent) ook regelmatig met behulp van data wordt uitgevoerd.

Het volledige onderzoek Big Data Survey 2015 van GoDataDriven en Big Data Expo kan hier opgevraagd worden.

big-data-infographic-small (1)

Deel dit bericht

2 Reacties

Andre Varma

Binnen de board bij bedrijven is er geen sense of urgency om BigData om te zetten in heldere strategische doelen voor hun bedrijf, dat heeft te maken met het feit dat men niet weet hoe je dit concreet kan inzetten en wat het voor het bedrijf kan betekenen. ergo men weet niet de juiste vragen te stellen. er is nog een lange weg te gaan! awareness creeren en veel missie werk te doen.

Walter van der Scheer

@Andre Gelukkig zijn er steeds meer bedrijfsdirecties die begrijpen dat data een productiefactor is net als mensen en in afnemende mate kapitaal en grondstoffen. Data (of BI/Analytics) is wel degelijk bij veel bedrijven een strategische pijler maar is het van de grond krijgen van projecten moeilijk. Niet door data of technologie, maar vooral door de organisatie en de manier van werken. Hierarchische gelaagdheid en een cultuur waarin experimenteren geen enkele rol speelt zijn dodelijk voor succes met data. Daarom zetten veel bedrijven een data afdeling op buiten de traditionele business. Dit leidt in veel gevallen tot fantastische resultaten en succesvolle startups.

Helaas komt de noodzaak nog vaak voort vanuit een druk op het ‘oude’ verdienmodel. Denk aan banken, verzekeraars, energiebedrijven maar ook retailers. Bedrijven die die pijn nog niet voelen zou ik adviseren om toch wel echt na te gaan denken over connectiviteit en de rol van data voor het business model. En anders kan je wachten tot de druk op je verdienmodel groter wordt, om dan tot de conclusie te komen dat je nu echt zult moeten veranderen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond