-

Data delen? Quid pro quo

Kunnen merken de consument zover krijgen belangrijke info te delen? Wel als er met geld gewapperd wordt. Maar liefst 100 procent van de internetgebruikers wereldwijd vindt het een prima plan om dollars te krijgen in ruil voor persoonlijke informatie.

En meer dan driekwart van hen doet dat graag als ze er goede kortingen voor terug krijgen. Dat concludeert eMarketer op basis van onderzoek door Sentient Decision Science voor Microsoft. Meer dan 16.500 respondenten werden ondervraagd in dertien landen wereldwijd.

microsoft

Weinig vertrouwen

Maar dat betekent niet dat de consument veel vertrouwen heeft in de omgang met data. 41 procent van de consumenten wereldwijd deelt bewust persoonlijke informatie met bedrijven. Terwijl een flink groter deel (56 procent) denkt dat bedrijven info over hen binnenhaalt zonder daar toestemming voor te vragen. Deze kloof van vijftien procent kan het vertrouwen van consumenten behoorlijk beschadigen.

Het is dan ook geen wonder dat consumenten het liefst veel controle houden over hun persoonlijke info (84 procent). In Amerika betalen (54 procent) consumenten soms liever voor een nieuwe digitale service, dan dat ze info over zichzelf loslaten (52 procent).

Wereldwijd is deze tendens minder aanwezig. Maar zeker is dat alle consumenten – naast geen extra kosten – liever meer advertenties zien dan dat zij data delen. En hoe gevoeliger de data, hoe duidelijker het voordeel moet zijn dat zij ervoor in return krijgen.

microsoft2

Meer highlights:

  • Consumenten delen als persoonlijke info het liefst dingen als geboortedatum en adressen (56 procent) naast basisinfo als leeftijd, geslacht en status (53 procent).
  • Biometrische info, zoals gezichtsherkenning en vingerafdrukken, is minder in trek om te delen (11 procent).
  • 39 procent van de consumenten is bereidt zijn online zoekgeschiedenis te delen.
  • 43 procent vindt het prima om ‘voorkeuren’ te delen.

Het volledige rapport The Consumer Data Value Exchange van Microsoft is hier te downloaden.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#142)

microsoft3

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond