-

De ideale e-mailverzendmomenten in b2b en b2c

Opvallen in de inbox, het blijft de grote uitdaging. En dan is het handig om te weten wanneer de concurrentie e-mailt. Ben je de enige die op donderdag een mailing de deur uit doet of beland je op de hoop? In deze blogpost zet ik alle landelijke gemiddelden van verzenddagen en tijdstippen in de b2b- en b2c-sector van 2016 overzichtelijk voor je op een rij. Soms is er namelijk niets mis met afkijken.

Alle genoemde cijfers in deze blogpost komen uit de dertiende editie van de e-Village E-mail Benchmark. De cijfers van deze benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 sterke online spelers in Nederland.

Let op!

Afkijken is zelfs leuk en kan heel inspirerend werken. Maar hoe prettig het ook is om inzicht te hebben in hoe concurrenten en andere sectoren het aanpakken, houd er alsjeblieft wel rekening mee dat je altijd zelf moet testen wat het beste moment is voor je e-mailcampagnes. Dit is namelijk niet alleen afhankelijk van de doelgroep, maar ook van het type mailing dat je verzendt.

Vrijdag blijft de populairste dag. Zondag is in opkomst

Op welke dagen wordt er veel gemaild? Net als voorgaande jaren komt uit de E-mail Benchmark duidelijk naar voren dat vrijdag de populairste dag is voor e-mailverzendingen. Zaterdag en zondag worden nog steeds maar minimaal benut, al is zondag wel in opkomst. Vorig jaar lag het percentage verzendingen op zondag nog op 9,5 procent, nu op 12,1 procent.

Verzendingen per dag van de week

Grote verschillen in de verzendingen per dag van de week tussen B2B en B2C

Maar als we naar de uitsplitsing tussen B2B en B2C kijken, zien we grote verschillen. In de zakelijke markt is, anders dan andere jaren, donderdag de grote piekdag. Gevolgd door dinsdag en vrijdag. Zaterdag en zondag worden nog steeds zo goed als niet benut om op te vallen in de inbox. Hetzelfde geldt voor maandag. Opvallend is dat de meeste branches één of twee belangrijke mailmomenten per week hebben. Welke dat zijn, verschillen per branche flink. Zo kiest Automotive duidelijk voor woensdag, Travel voor vrijdag en Retail & E-commerce voor maandag of vrijdag.

Verzendingen per dag, per branche
In de consumentenmarkt zijn de verschillen tussen de doordeweekse dagen minder groot. Sterker nog, de doordeweekse dagen verschillen niet veel van elkaar. Vrijdag blijft de populairste dag om te verzenden, gevolgd door de overige doordeweekse dagen met minimale verschillen per dag. Alleen het weekend, en dan vooral zaterdag, is ook bij consumentenmails niet populair.

Zaterdag heeft de hoogte open rate

Fijn om te weten dat de meeste e-mails op vrijdag worden verstuurd en de minste op zaterdag. Maar welke dag levert nu de beste open rate op? Ook daarop heb ik het antwoord. De dag die de hoogste open rate oplevert, is zaterdag. E-mails die op zaterdag worden verstuurd, hebben gemiddeld een open rate van 25,18 procent. Op de voet gevolgd door donderdag met 25,06 procent. Op vrijdag, wanneer de meeste e-mails worden verzonden, wordt een gemiddelde open rate van 21,32 procent gehaald.

Als je naar B2C e-mails en B2B e-mails kijkt, zie je wezenlijke verschillen. Bij B2B e-mails zien we de open rate toenemen naarmate de week vordert. Met het absolute hoogtepunt op zondag (open rate van 40 procent)! Bij B2C is de open rate het beste wanneer je verzendt op zaterdag (24 procent). Gevolgd door verzending op donderdag en (met klein verschil) op woensdag (respectievelijk 23,80 en 23,70 procent).

Op welke dag klikt de ontvanger het meest?

Nu zijn die opens wel leuk, maar als we heel eerlijk zijn draait het natuurlijk vooral om kliks. Wanneer moet je verzenden om de meeste kliks te halen? En staat dit in verhouding tot de open rate? In het algemeen wordt het meeste geklikt bij verzending op zaterdag: een CTR van 4,78 procent, op de voet gevolgd door verzending op dinsdag, met een CTR van 4,70 procent. Zondag en maandag scoren het laagste. We kunnen dus concluderen dat verzending op zaterdag zowel de beste open rate als de beste CTR geeft.

CTR per dag van de week
Als je de CTR gaat bekijken per markt, geloof je bijna je ogen niet: de absolute topdag voor de CTR in B2B is zondag met 17,60 procent. De meeste kliks in zakelijke e-mails worden behaald wanneer je verzendt op zondag. Dit geldt overigens absoluut niet voor e-mails gericht op consumenten, daar wordt juist de laagste CTR behaald bij verzending op zondag. Zaterdag is daar de beste verzenddag om een zo hoog mogelijke CTR te halen.

CTR per dag van de week, B2B en B2C.

Verzendingen en opens per uur

Nu je weet welke dag het meest populair is, is de tijd aangebroken om te kijken naar tijden. Hoe laat kun je het beste jouw e-mailing versturen? Als ik kijk naar het aantal verzendingen en opens per uur zijn er twee duidelijke verzendpieken: om 10 uur en om 16 uur. Het aantal opens neemt vanaf 7 uur ’s ochtends geleidelijk toe en blijft vanaf 9 uur tot 16 uur op ongeveer hetzelfde niveau (rond 6 procent). Daarna nemen de opens toe, met het piekmoment om 19 uur.

Verzendingen en opens per uur

In de zakelijke markt ligt de hoogste verzendpiek om 10 uur ‘s ochtends en de daarop volgende om 12 uur ‘s middags. De opens volgen exact dezelfde lijn: met pieken om 10 en 12 uur. Terwijl in de consumentenmarkt het zwaartepunt van de opens ligt in het begin van de avond: van 16 uur met een piek om 18 en 19 uur en een enorme daling na 20 uur. De verzendpiek ligt op 10 uur met een volgende piek om 16 uur.

En het ideale e-mail verzendmoment is…..

Tja, zoals al eerder aangegeven moet ik je dat antwoord schuldig blijven. Daarvoor zal je toch echt zelf uitgebreid moeten gaan testen. Desondanks hoop ik je in ieder geval met al deze cijfers wel te hebben geïnspireerd om eens goed naar je huidige resultaten te kijken en te starten met testen. Mocht je in de B2B-markt zitten, probeer dan bijvoorbeeld eens op zondag te versturen rond een uur of acht ‘s avonds. Dan begint namelijk de piek in de opens, die doorloopt tot 22.00 uur en dan weer langzaam afneemt. Verzend je liever op een doordeweekse dag? Kies dan voor de dinsdag en verstuur je e-mailing dan aan het einde van de middag. De piek in opens zit namelijk aan het begin van de avond.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter Hoolwerf

Als je die grafieken bekijkt lijken zaterdag en zondag de ideale momenten. Echter is mijn ervaring dat de conversie dan veel lager ligt. Dit hoor ik ook van collega’s webshop houders. Zaterdag is bij mij de conversie zelfs gemiddeld bijna de helft van wat het op een doordeweekse dag is. Oftewel zaterdag een mailing doen geeft me dan meer bezoekers, dan als ik dezelfde mailing doordeweeks zou doen. Doordeweeks heb ik alsnog meer kopers door een mailing.

Jacques Peters

Beste Natalie,
Elke vergelijking gaat natuurlijk mank, maar bij het lezen dacht ik meteen aan de ‘koeien in de wei’, zie youtube video van Jos Burgers; https://www.youtube.com/watch?v=FcKebdC3kmE

Natalie Gierveld

Beste Wouter,
Bedankt voor jouw feedback. Ik ben erg benieuwd of de collega webshop houders waar je naar refereert, in dezelfde branche werkzaam zijn? Maar ook dat geeft uiteraard geen garanties voor dezelfde uitkomsten qua conversie. De samenstelling van je klantenbestand en de boodschap, om maar eens twee factoren te noemen, geven altijd een eigen uitkomst. En voor jou een hele duidelijke 😉 Ik ken echter ook een aantal grote e-commerce partijen waarvoor verzending in het weekend van levensbelang is, omdat dat veruit de meeste conversie oplevert. Altijd zelf goed blijven meten, is dus de enige constante.

Natalie Gierveld

Hallo Jacques,
Ja, goed verhaal van Jos Burgers. Bedankt, leuke inspiratie! In mijn blog staan er niet alleen koeien in de wei, maar ook schapen en paarden;) Als je de uitkomsten kunt terugbrengen naar jouw eigen branche (te vinden in de e-mail benchmark op http://www.email-benchmark.nl/) dan heb je al meer info om je te onderscheiden van jouw concullega’s. Al hangt dat natuurlijk van meer af dan de verzenddag;)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond