-

De toekomst van online boodschappen doen

Nederland is dol op online kopen. En maar liefst 96 procent van onze huishoudens heeft internet. Toch doet slechts vijf procent van de Nederlanders momenteel zijn boodschappen online. De groei is echter ingezet: 44 procent van de consumenten is van plan zijn huis-, tuin- en keukenboodschapjes in de toekomst online te doen.

plaatje nielsenDat concludeert Nielsen in het wereldwijde onderzoek Global E-commerce and the New Retail Survey. Meer dan 30.000 consumenten in 60 landen werden ondervraagd. Wat blijkt? Vooral Azië-Pacific loopt warm voor het online bezoeken van een supermarkt. 37 procent van de consumenten in dat werelddeel (en zelfs 46 procent in China) zegt weleens een online bestel- en thuisbezorgingsservice te gebruiken. Dat is beduidend meer dan in Afrika en het Midden Oosten (19 procent), Latijns-Amerika (13 procent), Noord-Amerika (12 procent) en Europa (13 procent).

In de toekomst wil ik graag online boodschappen doen

 

  • Azië-Pacific en Latijns-Amerika (60 procent)
  • Afrika en het Midden-Oosten (59 procent)
  • Noord-Amerika (52 procent)
  • Europa (45 procent)
Kassarij ontlopen

Gemiddeld gezien loopt Nederland achter in het gebruik van online boodschappendiensten. Maar dat lijkt slechts een kwestie van tijd. Veel Nederlandse winkeliers bevinden zich nog in het beginstadium van hun e-handel. En de markt is rijp.

Twee tot drie procent van de Nederlandse consumenten maakt nu gebruik van een ‘klik en ophaal’-dienst, waarbij online boodschappen besteld worden en deze in een winkel of andere locatie opgehaald worden. Maar 40 procent zegt de online optie van ophalen in de winkel te willen gebruiken in de toekomst.

Daarnaast zegt 35 procent van de Nederlandse respondenten in de supermarkt de kassarij te willen vermijden door de mogelijkheid van automatische afschrijving bij het verlaten van de winkel. Kortom, de klant wil makkelijke online oplossingen die tijd besparen.

Welke producten?

Virtuele boodschappenmandjes zien er anders uit dan fysieke. Sterker nog, de verhoudingen in inhoud zijn vaak omgekeerd. Zo ziet het online Amerikaanse mandje er als volgt uit: 60 procent non-food en 40 procent food. Terwijl in-store de consument 40 procent non-food en 60 procent food in zijn karretje gooit.

Sommige producten zijn nu eenmaal meer geschikt voor online verkoop dan andere. Welke categorieën de grootste digitale succesnummers zijn? Vooral die met een lange houdbaarheid en producten die vaak gebruikt worden. Persoonlijke verzorging en huishoudproducten dus. Maar ook voor nicheverkoop is e-commerce prima geschikt.

Wereldwijde online aankoopintentie de komende zes maanden

 

  1. Bodywash (33 procent)
  2. Shampoo en conditioner (31 procent)
  3. Tandpasta (31 procent)
  4. Cosmetica (27 procent)
  5. Wasmiddel (27 procent)

Het volledige onderzoek The Future of Grocery van Nielsen is hier te downloaden.

plaatje nielsen2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond