-

Forse groei Pinterest in Nederland

Sinds Hyves van de aardbodem verdween, domineert Facebook het Nederlandse social medialandschap. De laatste maanden zijn de berichten over een onafwendbare, stille dood van de netwerksite van Zuckerberg echter niet van de lucht. Waarheid? Nee, zegt Newcom Research & Consultancy na onderzoek. Maar de populariteit begint wel iets af te nemen onder jongeren.

Plaatje newcom2Het Nederlandse bureau onderzocht het dagelijkse gebruik van social media onder jongeren tussen 15 en 24 jaar. En wat blijkt? Facebook gaat nog steeds aan kop met ruim 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers in die leeftijd, waarvan 1,4 miljoen er dagelijks de berichten checkt.

Maar het populaire platform groeit wel minder hard dan voorheen, met ‘slechts’ acht procent meer gebruikers dan een jaar eerder. Kortom, de populariteit van Facebook onder jongeren daalt iets.

Foursquare krijgt hardste klappen

Maar ook andere social mediakanalen zien verandering. Twitter telt zelfs een derde minder gebruikers. En Foursquare krijgt de hardste klappen: dat medium verliest maar liefst 60 procent van zijn Nederlandse, jeugdige gebruikers.

Grootste stijger is Pinterest met momenteel 1,6 miljoen Nederlandse gebruikers (+101 procent), waarvan een vijfde dagelijks actief is. Andere forse stijgers zijn LinkedIn, Instagram en Google+.

De belangrijkste redenen om te stoppen met Twitter zijn:

  1. ‘Het levert me te weinig op’ (31 procent)
  2. ‘Het kost me te veel tijd’ (30 procent)
  3. ‘Er maken geen interessante mensen gebruik van’ (29 procent)
  4. ‘Er zitten te veel mensen op waar ik niks meer heb’ (25 procent)
  5. ‘Ik voel me er niet meer thuis’ (24 procent)

Zorgen over beheer en doorverkopen van gegevens door netwerken nemen toe naarmate men ouder is. Zo maakt van de 15-jarigen nog slechts 22 procent zich zorgen over gegevensbeheer, terwijl onder de 24-jarigen al 63 procent dit doet. Vertrouwen in social media is (ook) onder jongeren niet hoog.

Welke organisaties populair zijn onder jongeren tussen de 15 en 24 jaar? Ze volgen voornamelijk bekende merken zoals Nike, Coca-Cola, Redbull en Heineken (40 procent). En artiesten of zangers (43,5 procent). Vooral 19- tot 24-jarigen lijken meer organisaties te volgen sinds 2014. Maar een aanzienlijk deel (24 procent) volgt helemaal geen organisatie.

Top 5 meest gebruikte social media platformen onder 15- tot 24-jarigen

  1. Facebook (1,7 miljoen)
  2. YouTube (1,4 miljoen)
  3. Instagram (880.000)
  4. Snapchat (690.000)
  5. LinkedIn (690.000)

Het volledige Nationale Social Media Onderzoek 2015 van Newcom Research & Consultancy is hier gratis aan te vragen.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#140)

plaatje newcom

Deel dit bericht

1 Reactie

fred remmerswaal

er is een e mail adres waarop al m’n pins staan door omstandigheden niet meer bechikbaar ,hoe kan ik deze op een ander e mail adres zetten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond