-

Games verslaan WhatsApp

Hoewel Facebook en Google het bereik van apps domineren, pakken games de meeste top 10-posities als het om gebruiksduur gaat. Wordfeud, de koploper uit 2014, staat nog steeds bovenaan, gevolgd door Facebook.

Na spelletjes als Pet Rescue en verschillende Candy Crush-varianten vinden we WhatsApp en Kik Messenger echter pas op de achtste en negende plek. Waarbij blijkt dat er bijna vijf keer zoveel tijd aan Kik wordt besteed dan twee jaar geleden. En aan WhatsApp juist weer wat minder. Dat blijkt uit Altijd en overal online: Trends in internetgebruik 2016 van SIDN.

Consument wordt selectiever

Van de combinatie meer totale tijd – minder browsertijd lijken apps te profiteren. Gouden tijden voor app-bouwers? Nee. Er valt een kanttekening bij de cijfers te plaatsen. De bestede online tijd via apps neemt weliswaar sterk toe, maar die tijd concentreert zich op een steeds kleiner aantal apps. De consument wordt dus selectiever. De strijd om een plek op zijn scherm lijkt daardoor feller te worden.

Ouderen bezig met inhaalslag

Natuurlijk besteden jongeren de meeste tijd per app. Maar opvallend zijn ook de cijfers van de 65-plussers. Ouderen hebben de laatste jaren massaal internet ontdekt. Had in 2014 nog maar 33 procent van de 65-plussers een smartphone, inmiddels is dat maar liefst 55 procent. En gemiddeld zijn zij met hun smartphones 2,6 uur per maand online.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het februarinummer van Emerce magazine (#155).

Het volledige onderzoek Altijd en overal online: Trends in internetgebruik 2016 van SIDN is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond