-

Eén op de vijf vakantiegangers boekt reis via mobiel

Bijna tweederde van de vakantiegangers[1] (62 procent) stapt geen reisbureau meer binnen om zijn droomvakantie te boeken, blijkt uit recent onderzoek van Tradedoubler[2]. Vakantiegangers worden steeds handiger in het vinden van de beste reisdeal op internet of via mobiele apps. Het onderzoek geeft inzicht in het complexe proces dat reizigers doorlopen bij het boeken van een reis met onderkomen: van de oriëntatiefase tot het daadwerkelijk boeken van bestemmingen, vluchten, hotels en pakketreizen – allemaal met het oog op de best mogelijke deal.

De bevindingen en cijfers zijn afkomstig uit het onderzoek ´Performance Marketing: Reizigers & aankooptrajecten´ dat Tradedoubler heeft laten uitvoeren.

Van de vakantiegangers die de laatste twee jaar op vakantie zijn geweest, heeft 62 procent ervoor gekozen een eigen reisplan samen te stellen, waarbij vluchten en hotels apart gereserveerd werden. Dit komt beduidend meer voor dan de keuze voor dan de keuze voor traditionele budgetreizen, zoals pakketreizen (41 procent) of all-inclusive vakanties (20 procent).

Steeds meer via Performance Marketing-sites
Naast het veranderende aankooptraject wijst onderzoek ook uit dat reizigers steeds vaker gebruikmaken van performance marketing-sites. Denk hierbij aan prijsvergelijkingssites, aanbiedingssites, spaar- en kortingsprogramma´s, kortingscoupons en cashbacksites. Meer dan de helft maakt hiervan gebruik om de beste prijs te vinden: 57 procent zoekt zo naar goedkope hotels, 53 procent naar vluchten en 59 procent naar een complete vakantie.

Zelfs tijdens de oriëntatiefase voor een vakantiebestemming maakt 44 procent van de reizigers gebruik van performance marketing-sites. Dit is bijna een even grote groep als reizigers die op zoek gaan naar ideeën en informatie via online reisbureaus (50 procent).

Vliegtickets
Als het gaat om vluchten, kiest slechts 38 procent van de reizigers voor een luchtvaartmaatschappij vanwege lidmaatschap van loyaliteitenprogramma´s. 71 procent van de reizigers geeft aan via performance marketing-sites vluchten met de beste prijs te zoeken.

Vakantiegangers hebben nog nooit zoveel reisinformatie en aanbiedingen binnen handbereik gehad, waaronder op hun tablets en smartphones. Dit leidt tot een ongekende verschuiving in de manier waarop zij zich oriënteren op reisbestemmingen en hun vakantie boeken.

Eén op de vijf vakantiegangers boekt zijn vakantie met behulp van een mobiel, een percentage dat stijgt tot 28 procent bij 25-34 jarigen. Luchtvaartmaatschappijen, hotels en touroperators die niet aanwezig zijn op de juiste performance marketingkanalen zullen de strijd verliezen is mijn mening.

Online boekingen groeien
In heel Europa is € 98,1 miljard online besteed aan reizen. Dit maakt reizen het grootste online marktsegment. Prognoses geven aan dat dit bedrag met zeven procent per jaar zal groeien, tot 112,2 miljard euro in 2014. 41 procent van alle consumentenbestedingen van reizen, gebeurt online, dit percentage stijgt tot 44 procent in 2014.[3]

Het volledige onderzoek ´Performance Marketing: Reizigers & aankooptrajecten´ is gratis te downloaden.

[1] Vakantiegangers in het bezit van een smartphone en die op zijn minst één keer per maand online winkelen.

[2] Tradedoubler Insight Unit, onderzoek in opdracht van Fox Insights. De enquête is online uitgevoerd onder 2500 smartphone-gebruikers die minstens één maal per maand online winkelen – in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Deze landen vertegenwoordigen 89 procent van de Europese e-commerce retailmarkt.

[3] PhoCusWright Europees online reizen overzicht – december 2012.

Deel dit bericht

8 Reacties

Remi van Beekum

Wat is in dit geval de definitie van “mobiel”? Zijn dat alleen smartphones? Of smartphones en tablets?

Emile van den Berg

De titel van dit artikel mag wel wat genuanceerder, de gebruikte doelgroep is verre van representatief voor de doorsnee vakantieganger als je het mij vraagt: “De enquête is online uitgevoerd onder 2500 smartphone-gebruikers die minstens één maal per maand online winkelen”

Pascal Gayat

Beste Remi,
In dit geval wordt onder ´mobiel´ alleen het gebruik van de smartphones verstaan.

Remi van Beekum

@ Pascal,
Tnx voor de verduidelijking. Je ziet partijen daar verschillende keuzes in maken die nogal impact op de resultaten kunnen hebben.

@Emile en Pascal,
Als het onderzoek is uitgevoerd onder frequente online shoppers die een smartphone hebben, dan vind ik het een beetje een rare steekproef.
Ten eerste omdat ongeveer een derde van de Nederlanders gewoon nog geen smartphone heeft (http://www.marketingfacts.nl/statistieken/mobile-marketing/), ten tweede omdat er specifiek is gekeken naar frequente online kopers. Dus in feite early-adopters.

In mijn ogen zegt dit onderzoek dan ook niet zoveel over vandaag, maar vooral over morgen. Als we er vanuit gaan dat steeds meer mensen een smartphone krijgen en ook steeds meer mensen online gaan kopen, zou dit dus in 2014 of 2015 waarheid kunnen worden.

Tim de Vrind

De aantallen die genoemd worden, 1 op de 5 boekt zijn vakantie met een smartphone, komt me zeer ongeloofwaardig over. Dat is 20 procent. Het onderzoek heeft een aardig wc eend gehalte maar riekt wellicht nog wat sterker….
Ook de betrokkenheid van andere landen erbij maakt het er m.i.
Niet beter op qua geloofwaardigheid.

Ook 62 procent die een eigen vluchtplaats samenstelt is echt veel te hoog en idd zoals Remi aangeeft een compleet andere
doelgroep dan de gewone NLboeker.
Wellicht een tip om iig de data te herstructureren naar land en de volgende keer een meer representatief onderZoek er doen.
Oké, het is misschien komkommertijd, maar iets meer een kritische noot lijkt me wel relevant.

Robert

62% stapt geen reisbureau meer binnen…. Gezien de reden (mobiel/internet) zou dat percentage alleen nog maar oplopen. Waarom (als voorbeeld) heeft D-Reizen dan de reisbureaus van Oad/Globe overgenomen?

Sanne

Ik denk dat steeds meer mensen online gaat boeken.

Danielle

Hoi,

De link naar het onderzoek ´Performance Marketing: Reizigers & aankooptrajecten´ van Tradedoubler werkt niet en ik kan het onderzoek ook niet op hun site vinden. Weten jullie raad?

Dank!

Gr Danielle

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond