-

iBeacons minder in trek

iBeacons leken dé belofte te worden van 2015, maar de verwachte groei blijft uit. Hoewel inmiddels 11 procent van de retailers gebruikmaakt van geo-targetingtechnologie, zegt slechts 14 procent er dit jaar mee aan de slag te gaan. Een flinke afname in vergelijking met de 24 procent een jaar eerder.

Ook is het aantal retailers dat de mogelijkheden ervan onderzoekt sterk afgenomen, van 37 procent in 2015 naar 28 procent in 2016. Dit blijkt uit het onderzoek Digital Trends for 2016 van Adobe en Econsultancy.

Plaatje Adobe

Bureaus enthousiast over geo-targeting

Desondanks zijn de gebruikers van geo-targeting enthousiast. Vooral aan bureauzijde, daar noemt maar liefst 83 procent de technologie effectief. 34 procent van hen zegt het zelfs zeer effectief te vinden.

Ondervraagden aan organisatiezijde zijn minder uitbundig. Van hen noemt slechts 16 procent de technologie zeer effectief. Wat dit verschil verklaart? Waarschijnlijk hebben de bureaus een beter begrip van de inzet en werking van geo-targeting, aldus Adobe en Econsultancy.

Plaatje Adobe1

Top vijf prioriteitsgebieden voor organisaties in 2016

iBeacons zijn anno 2016 ondanks goede resultaten minder in trek. Maar wat zijn dan wel de digitale trends van dit jaar? Data-driven marketing, cross-channel marketing, customer experience, mobile en programmatic bying en optimalisatie.

Data-driven marketing wordt meer en meer gezien als de basis voor het centraal stellen van de klant. Data is nodig voor het verbeteren van customer experience. Data is nodig om user experience te verbeteren. En data is nodig om te personaliseren en optimaliseren.

Geen wonder dus dat data-driven marketing met stip de grootste prioriteit is voor bedrijven in 2016. Met 53 procent scoort het dik twee keer zoveel als cross-channel marketing, de nummer twee met 19 procent. Programmatic bying en optimalisatie lijken dit jaar minder urgent en sluiten de prioriteitentop 5 af.

Plaatje Adobe2

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#147)

Het volledige onderzoek Digital Trends for 2016 van Adobe en Econsultancy is hier te downloaden.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Guus

Doordat Apple de iBeacon in de markt zette, was het eigenlijk al een hype vanaf het begin. Het Apple “corset” is tegelijk ook een beperking in de nodige innovatie op dit vlak. Ondertussen gebeurt er juist veel op basis van de onderliggende breed geaccepteerde Bluetooth Low Energy (BLE) standaard, zonder de iBeacon beperkingen, en met een brede waaier aan BLE mogelijkheden, niet gebonden aan of door een Operating System of enig Ecosysteem.

ferdinandes

Zet een i voor de naam en iedereen denkt dat het een succes is. beacons (dus zonder de i, want de meeste komen niet van apple), zijn geen nieuwe technologie. 10 jaar geleden bestond dit al, enige verschil is dat de beacons minder stroom kosten nu.

Het is veel belangrijker dat geotargeting door een combi van gps, wifi, gsm én bluetooth beter worden. Beacons opzichzelf doen niets nieuws of zinnigs, het gaat om de gepersonaliseerde boodschap

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond