-

Instagram haalt YouTube bij

Hoewel WhatsApp nog steeds de meeste gebruikers heeft (10,9 miljoen), is Instagram (3,2 miljoen gebruikers) relatief gezien één van de snelst groeiende sociale platformen van ons land. Bovendien heeft het bijna evenveel dagelijkse gebruikers (1,5 miljoen) als YouTube, dat een veel grotere gebruikersgroep heeft (namelijk 7,5 miljoen).

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland door Newcom Research & Consultancy. Instagram is Twitter voorbij in totaal- en dagelijks gebruik en de mobiele foto-app heeft daarmee de online berichtendienst uit de top vijf verdrongen.

Instagram op elke leeftijd populair

Instagram stijgt in elke leeftijdsgroep, maar vooral onder de 40 jaar. Van de jongeren van 15 tot 19 jaar maakt nu maar liefst 66 procent gebruik van het platform, tegenover 58 procent vorig jaar.

Onder 20- tot 39-jarigen was de toename zelfs 12 procent (van 24 naar 36 procent). En 65-plussers? Daarvan maakt toch ook inmiddels 10 procent gebruik van Instagram (tegenover 4 procent vorig jaar).

Snapchatter kijkt vaker

LinkedIn groeide afgelopen jaar niet in aantal gebruikers, maar zag het dagelijks gebruik wel iets toenemen: van 0,3 naar 0,4 miljoen, een toename van 33 procent.

Ook Snapchat kreeg flink meer dagelijkse gebruikers (+77 procent), ondanks dat het platform met 1,6 miljoen gebruikers een bescheiden positie in Nederland heeft.

Tumblr en Foursquare dalen

Tumblr, op plek negen in de top tien van sociale platformen in Nederland, laat dit jaar een afname in dagelijks gebruik zien van -11 procent. Maar Foursquare spant de kroon: dat platform ziet het aantal dagelijkse gebruikers afnemen van 55.000 naar 46.000 (-16 procent).

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het maartnummer van Emerce magazine (#156).

Het Social media onderzoek 2017 van Newcom Research & Consultancy kan gratis aangevraagd worden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond