-

iPhone voor jongeren, Samsung voor ouderen

In het derde kwartaal van 2015 bezat 84 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. De iPhone van Apple is het populairst onder jongeren; het aandeel van Apple neemt echter af bij het stijgen van de leeftijd, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Een opmerkelijke ontwikkeling, want nog niet heel lang geleden was de iPhone vanwege de prijs vooral in trek bij ouderen.

Meer dan een derde (37 procent) van de tieners had in het derde kwartaal een iPhone, tegenover 19 procent van de senioren (65-80 jaar). Bij Samsung-smartphones is dit net andersom. Onder tieners heeft dit merk een marktaandeel van 36 procent, onder senioren een aandeel van 49 procent. Dit resulteert in een gemiddeld leeftijdsverschil van zes jaar tussen Samsung- en Apple-gebruikers. Een mogelijke verklaring is dat Samsung een bredere reeks toestellen biedt, tegenover de high end-modellen van Apple.

Microsoft (Nokia) heeft nog steeds een groot aantal klanten dat een zogeheten feature phone van dit merk gebruikt. Slechts 38 procent van de Microsoft (Nokia)-gebruikers heeft een smartphone. Het aandeel smartphone-gebruikers stijgt wel, namelijk met 15 procentpunten op jaarbasis. Het merk loopt echter nog 46 procentpunten achter op het marktgemiddelde wat betreft smartphone-penetratie.

Terwijl Microsoft zich terugtrekt uit de feature phone-markt, neemt het aandeel van Samsung in dit segment toe. Het aandeel van Samsung op de smartphone-markt is juist met 3 procentpunten gedaald sinds Q4 2014, terwijl het aandeel van Apple met eenzelfde hoeveelheid is gestegen. Het aandeel van HTC staat eveneens onder druk op de Nederlandse markt en is het afgelopen jaar gehalveerd.

Smartphone-gebruikers in Nederland zijn overigens prijsbewuster geworden bij het kiezen van een mobiele provider. Prijs wordt ook steeds belangrijker bij het kiezen van een mobiele telefoon.

Bijna de helft van de ondervraagde smartphone-bezitters geeft aan dat de maandelijkse kosten een rol spelen in het kiezen van een specifieke provider. Het belang van de prijs is de afgelopen drie kwartalen met 5 procentpunten gestegen, namelijk van 43 procent in het eerste kwartaal van 2015 naar 48 procent in het derde kwartaal van 2015. Daarnaast geven meer mensen aan dat prijs een belangrijke rol speelt in hun keuze voor een bepaalde smartphone.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond