-

Mannen spenderen meest in social

Over het nut en succes van sociale koopknoppen lopen de meningen flink uiteen. Wat blijkt? Vooral Nederlandse jongeren (16-24 jaar) zijn bereid te kopen via social media (54 procent). Daarentegen geven 35-44-jarigen het meeste geld uit per aankoop: 78 euro.

Dat blijkt uit onderzoek van Bronto Software onder 1.004 Nederlanders van 16 jaar en ouder. In totaal is ruim een derde (36 procent) van de ondervraagden bereid om direct via social media een aankoop te doen.

En dat komt nagenoeg overeen met het percentage (40 procent) dat aangeeft in de afgelopen twaalf maanden social media te hebben gebruikt na een recente aankoop of voor interactie met hun favoriete retailers. Bijvoorbeeld door een foto van een aankoop te delen of een merk te volgen.

plaatje-bronto-1

Hoeveel willen we uitgeven?

Nederlandse consumenten die rechtstreeks via social media zouden willen kopen, zijn bereid per aankoop gemiddeld 63,86 euro uit te geven. Bij een markt van 5,1 miljoen consumenten komt dit dus neer op een potentiële marktwaarde van 325,7 miljoen euro.

Verder valt op dat mannen dieper in de buidel tasten (gemiddeld 79,99 euro) dan vrouwen (gemiddeld 43,95 euro). En alleenstaanden (34 procent) zijn minder geneigd aankopen te doen via sociale netwerken dan mensen in een relatie (41 procent).

plaatje-bronto

Ook fysiek winkelen

Heeft het winkelen en kopen via social media een negatief effect op het bezoek van klanten aan hun fysieke winkels? Nee, blijkt uit het onderzoek. Het zal de winkels eerder helpen dan schaden.

Een kleine meerderheid (53 procent) van de ondervraagden geeft aan dat het niets verandert aan hun fysieke winkelbezoeken, terwijl een aanzienlijke groep (39 procent) zegt dat hierdoor de kans juist toeneemt dat ze een bezoek brengen aan een winkel. Slechts 8 procent verwacht minder vaak te gaan shoppen in een fysieke winkel.

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#151).

Het volledige onderzoek Is Nederland klaar voor de ‘koopknop’? van Bronto Software is hier te downloaden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond