-

Meer e-commerce verkeer op smartphone, maar conversie blijft laag

Smartphones maken inmiddels een belangrijk onderdeel uit van e-commerce wereldwijd. Steeds vaker grijpen consumenten bij het shoppen naar hun mobiel. Maar zijn die apparaten ook goed in het rondmaken van de deal? Niet echt, zo blijkt uit onderzoek. Ondanks een toename valt de mobiele conversie tegen.

Dit blijkt uit onderzoek van Monetate. Wereldwijd zijn smartphones goed voor bijna 23 procent van de e-commerce site traffic in het tweede kwartaal van 2015. Een mooie groei in vergelijking met 16,6 procent precies een jaar eerder, aldus eMarketer.

Desktops en laptops gaan vooralsnog echter ferm aan kop met een aandeel van 61,1 procent, alhoewel dit cijfer daalde in vergelijking met 67,2 procent vorig jaar. En tablets? Die behaalden dit jaar wereldwijd 16,2 procent versus 16,5 procent een jaar terug. Opvallend genoeg een klein verlies in aandeel dus.

plaatje monetate1

Conversieratios tablets groeien het snelst

Maar waar desktops het tweede kwartaal van 2015 een conversie laten zien van 3,7 procent wereldwijd, moeten de smartphones het met slechts 1,2 procent doen. Beiden type apparaten laten eenzelfde groei zien (+7 procent), terwijl de conversie van tablets maar liefst 12 procent groeien naar 3,2 procent wereldwijd.

plaatje monetate

Ook bounce rate neemt toe

E-commerce groeit jaar op jaar wereldwijd flink. Cijfers in Groot-Brittannië laten zelfs een jaarlijkse toename van het verkeer naar e-commerce sites zien van maar liefst 30 procent. Maar niet alleen het verkeer neemt toe, ook de bounce rate. Die eindigde wereldwijd op meer dan 31 procent in het tweede kwartaal van 2015.

Vooral op smartphones is de bounce rate hoog: bijna 40 procent. Desktops laten een gemiddelde zien van 28,8 procent en tablet eindigt net iets daaronder met 28,4 procent. Echter, de bounce rate op smartphones daalde een klein beetje in vergelijking met vorig jaar terwijl die van desktops maar liefst bijna 10 procent steeg.

plaatje monetate2

Meer highlights:

  • De gemiddelde conversie ratio is wereldwijd 3 procent in het tweede kwartaal van 2015.
  • Per shopsessie is de opbrengst 3,93 dollar.
  • Het gemiddelde orderbedrag is 118,26 dollar.
  • Het verkeer via sociale netwerken groeit jaar op jaar met 50 procent.
  • Shoppers die via sociale netwerken komen, spenderen gemiddeld 108,72 dollar per order.

Het volledige Ecommerce Quarterly 2015 van Monetate is hier gratis aan te vragen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Carlin

Interessant artikel Laura! Weet je toevallig ook hoe hoog het conversatiepercentage in Nederland ligt? Daar ben ik erg benieuwd naar, of dat veel scheelt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond