-

Merken vergeten Instagram

Het gebruik van Instagram stijgt enorm. Tegen 2018 zal het online fotoplatform maar liefst meer dan 100 miljoen Amerikaanse gebruikers tellen. Maar merken lijken hun kans op een wereldwijd publiek aan zich voorbij te laten gaan. Slechts 23 procent van de Amerikaanse merken is actief op Instagram.

Een beduidend slechtere score dan Google+ (37 procent), YouTube (60 procent), Facebook (80 procent) en koploper Twitter (82 procent). Wie wel op Instagram te vinden zijn? Restaurants (31,1 procent) en hotelketens (30,8 procent). Retailers (23 procent) en consumentenmerken (16 procent) volgen op afstand, is de conclusie van eMarketer.

Meer volgers

Merken die wel op Instagram afstapten, zagen hun aantal volgers het afgelopen jaar stijgen met maar liefst 278 procent. De gemiddelde engagement rate is echter laag. In 2014 rond de 1 procent, aldus onderzoek van L2 Think Tank. Het juiste aantal berichten lijkt daarbij belangrijk. Zo werd de hoogste engagement rate behaald bij ongeveer 110 berichten per kwartaal. Meer dan 120 posts zorgde voor een lagere score. En datzelfde geldt voor minder dan 100 berichten.

plaatje l2

Een Instagram-community van een merk met aanzien telt gemiddeld 603.000 volgers. Welke categorie voorop gaat? Sportkleding. Met übercommunities als dat van Nike en Adidas telt een community in deze categorie gemiddeld 1,3 miljoen volgers. Fashion volgt op kleine afstand met 1,2 miljoen volgers.

Categorieën die het best scoren op interactie zijn:
  • Automotive (1,48 procent)
  • Drankjes (1,32 procent)
  • Consumentenelektronica (1,31 procent)
  • Sportkleding (1,27 procent)

Retail moet genoegen nemen met een score van 0,79 procent. En kleding scoort het slechtst met 0,63 procent.

Foto versus video

Het totale aantal posts op Instagram neemt snel toe. Toch blijft de verdeling foto versus video ongeveer gelijk. Tussen de 5 en 6 procent van de posts betreft een video, de rest zijn foto’s. Consumentenelektronica (13 procent), sportkleding (10 procent) en drankjes (8 procent) posten relatief de meeste video’s. Vooral sportkleding behaalt daarmee een sterke engagement van 1,37 procent. Fashion (0,50 procent) en retail (0,48 procent) doen het wat dat betreft het slechtst.

Het volledige Intelligence Report: Instagram 2015 van L2 Think Tank kan hier gedownload worden.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het meinummer van Emerce magazine (#140)

plaatje l2-2

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond